Dla nauczyciela
Autor: Mariusz Doliński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Co to jest otoczenie punktu na prostej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
mierzy odległości między punktami na prostej;
definiuje otoczenie punktu na osi liczbowej;
analizuje różnice między otoczeniem a sąsiedztwem punktu.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duże arkusze papieru, flamastry dla każdej grupy.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia uczniom rysunek osi liczbowej z zaznaczonymi na niej dwoma liczbami i prosi uczniów o wyznaczenie odległości między nimi. Po uzyskaniu poprawnej odpowiedzi prosi wybranego ucznia bądź uczniów o podanie intuicyjnej definicji odległości dwóch punktów na prostej.
Praca z infografiką. Po przedstawieniu informacji na temat otoczenia i sąsiedztwa punktu uczniowie zostają zapoznani z infografiką przedstawiającą przykładowe otoczenie punktu. Następnie wykonują Polecenia 2 i 3.
Nauczyciel dzieli uczniów w pary i rozdaje im arkusze papieru oraz flamastry. Następnie prosi uczniów o naszkicowanie na arkuszu papieru otoczenia o podanym przez nauczyciela środku i promieniu. Każda para powinna otrzymać inne otoczenie do narysowania. Środek i promień mogą być losowane przez uczniów.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zrobili na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Ciąg arytmetycznyCiąg arytmetyczny
Ciągi – własności ciągów arytmetycznychCiągi – własności ciągów arytmetycznych
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przeanalizować treść infografiki jako pracę własną przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.