Autor: Mariusz Doliński

Przedmiot: Matematyka

Temat: Co to jest otoczenie punktu na prostej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VI. Ciągi

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • mierzy odległości między punktami na prostej;

  • definiuje otoczenie punktu na osi liczbowej;

  • analizuje różnice między otoczeniem a sąsiedztwem punktu.

Strategie nauczania

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • duże arkusze papieru, flamastry dla każdej grupy.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom rysunek osi liczbowej z zaznaczonymi na niej dwoma liczbami i prosi uczniów o wyznaczenie odległości między nimi. Po uzyskaniu poprawnej odpowiedzi prosi wybranego ucznia bądź uczniów o podanie intuicyjnej definicji odległości dwóch punktów na prostej.

  2. Praca z infografiką. Po przedstawieniu informacji na temat otoczenia i sąsiedztwa punktu uczniowie zostają zapoznani z infografiką przedstawiającą przykładowe otoczenie punktu. Następnie wykonują Polecenia 2 i 3.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów w pary i rozdaje im arkusze papieru oraz flamastry. Następnie prosi uczniów o naszkicowanie na arkuszu papieru otoczenia o podanym przez nauczyciela środku i promieniu. Każda para powinna otrzymać inne otoczenie do narysowania. Środek i promień mogą być losowane przez uczniów.

  4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zrobili na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przeanalizować treść infografiki jako pracę własną przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.