Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zamiana sumy algebraicznej na iloczyn
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyłącza przed nawias wspólny czynnik będący jednomianem lub wyrażeniem algebraicznym.
przedstawia wyrażenia algebraiczne w postaci iloczynu stosując wzory skróconego mnożenia,
rozwiązuje równania stosując rozkład na czynniki,
uzasadnia poprawność przekształceń równoważnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja panelowa;
metoda tekstu przewodniego;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat oraz cele zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach wymieniają się pozyskanymi w domu wiadomościami, analizując przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”. Zapisują pytania dotyczące materiału. Następnie łączą się w dwie grupy. Przedstawiciel każdej z grup przedstawia pytania, na które odpowiadają uczniowie z grupy przeciwnej. Nauczyciel uzupełnia odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Po zapoznaniu się uczniów z materiałem omawia ewentualne problemy związane z jego niezrozumieniem. Uczniowie rozwiązują Polecenie 2.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑2, a następnie wybrany uczeń omawia ich wykonanie na forum krok po kroku.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie ma forum klasy.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 6, 7 i 8, ale następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje lekcje z uwzględnieniem postawionych na początku kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują infografikę zawierającą algorytm postępowania w przypadku zamiany sumy algebraicznej na iloczyn.
Materiały pomocnicze:
Jednomiany i sumy algebraiczne
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać w czasie zajęć pokazujących różne metody rozwiązywania równań.