Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Sebastian Guz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zamiana sumy algebraicznej na iloczyn

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: (a+b)2, (a-b)2, a2-b2, (a+b)3, (a-b)3, a3-b3, an-bn

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyłącza przed nawias wspólny czynnik będący jednomianem lub wyrażeniem algebraicznym.

  • przedstawia wyrażenia algebraiczne w postaci iloczynu stosując wzory skróconego mnożenia,

  • rozwiązuje równania stosując rozkład na czynniki,

  • uzasadnia poprawność przekształceń równoważnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja panelowa;

  • metoda tekstu przewodniego;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.

Faza wstępna:

Nauczyciel podaje temat oraz cele zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach wymieniają się pozyskanymi w domu wiadomościami,   analizując przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”. Zapisują pytania dotyczące materiału. Następnie łączą się w dwie grupy. Przedstawiciel każdej z grup przedstawia pytania, na które odpowiadają uczniowie z grupy przeciwnej. Nauczyciel uzupełnia odpowiedzi.

  2. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”.  Po zapoznaniu się uczniów z materiałem omawia ewentualne problemy związane z jego niezrozumieniem. Uczniowie rozwiązują Polecenie 2.

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑2, a następnie wybrany uczeń omawia ich wykonanie na forum krok po kroku.

  4. W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie ma forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 6, 7 i 8, ale następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje lekcje z uwzględnieniem postawionych na początku kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

Uczniowie opracowują infografikę zawierającą algorytm postępowania w przypadku  zamiany sumy algebraicznej na iloczyn.

Materiały pomocnicze:

Jednomiany i sumy algebraiczne

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać w czasie zajęć pokazujących różne metody rozwiązywania równań.