Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Symetria względem osi w ujęciu analitycznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
wyznacza współrzędne obrazu danego punktu w symetrii względem osi ,
wyznacza obraz danej figury w symetrii względem osi ,
wyznacza równanie obrazu danej figury w symetrii względem osi .
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego;
metoda krokodyla.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wskazanie przez nauczyciela tematu: „Symetria względem osi w ujęciu analitycznym” i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel czyta polecenie numer 1 - „Zmieniając wartości parametrów , , , , , obserwuj, jak zmienia się wykres równania oraz jego obraz przez symetrię w osi ” z sekcji „Aplet”. Uczniowie zapoznają się z treścią materiału, następnie na forum klasy wspólnie wyjaśniają ewentualne wątpliwości.
Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały dokończone na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Symetria punktuSymetria punktu
Symetria osiowaSymetria osiowa
Figury osiowosymetryczneFigury osiowosymetryczne
Symetria wykresu funkcjiSymetria wykresu funkcji
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Aplet” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Symetria względem osi w ujęciu analitycznym”.