Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: W świecie zapachów, czyli gdzie w przyrodzie występują estry
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
11) wymienia zastosowania estrów.
Zakres rozszerzony:
XVII.Estry i tłuszcze. Uczeń:
12) wymienia zastosowania estrów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia miejsca gdzie występują estry w przyrodzie;
przyporządkuje wybrane związki chemiczne do grupy estrów;
wskaże grupę estrową w różnych rodzajach estrów;
definiuje znaczenie tłuszczów dla organizmów żywych;
analizuje powiązanie budowy fosfolipidów z właściwościami błony komórkowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
kula śniegowa
Formy pracy:
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
czyste kartki potrzebne do pracy metodą kuli śniegowej.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią tekstową e‑materiałem dotyczącego występowania estrów w przyrodzie. Efektem pracy ma być wykonanie prostego modelu fosfolipidu. Model ma być przestrzenny o wysokości dziesięciu centymetrów, szerokości i głębokości czterech centymetrów. Część hydrofilowa ma mieć trzy centymetry.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o pokazanie przygotowanych modeli. Prosi o wspólne ułożenie przygotowanych fosfolipidów tak jak są rozmieszczone w błonie biologicznej. Zwraca uczniom uwagę, że fosfolipidy są przykładem estrów mających bardzo duże znaczenie biologiczne. Zaznacza, że estry występują w przyrodzie częściej niż może się uczniom wydawać.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje, że będą poszukiwać odpowiedzi na pytanie – gdzie w przyrodzie występują estry i jakie mają znacznie?
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali metodą kuli śniegowej. Nauczyciel podaje etapy pracy:
Najpierw, każdy osoba indywidualnie opracuje odpowiedź na zadane pytanie.
Później należy porównać swoje propozycje z osobą siedzącą najbliżej i spisać na osobnej kartce listę swoich wspólnych przykładów.
Następnie uczniowie gromadzą się w czwórkach i w podobny sposób konfrontują swoje stanowiska, a zebrane rozwiązania zapiszą na nowej kartce.
W dalszej części uczniowie połączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum całej klasy odpowiedzi wraz z przykładami zostaną zapisane na tablicy.
Po wykonaniu zadania i ustaleniu wspólnie przez uczniów odpowiedzi nauczyciel weryfikuje ją i w razie potrzeby uzupełnia. Ważne, aby przykłady zaproponowane przez uczniów były poprawne merytorycznie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie korzystają z medium bazowego i wykonują do niego zadania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;
dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;
na lekcjach biologii.
Materiały pomocnicze:
Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:
https://www.nature.com/articles/ncomms14878
https://www.farmacja.umed.wroc.pl/sites/default/files/files/Lipidy2011.pdf
http://www.zsnr2chemia.cba.pl/Nauka/Organiczna/organiczna12.html