Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przestrzeń zdarzeń elementarnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa przestrzeń zdarzeń elementarnych
oblicza moc zbioru zdarzeń elementarnych
wykorzystuje aparat kombinatoryczny do zliczania elementów zbioru zdarzeń elementarnych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
papierowa wstęga
tarcza strzelnicza
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie powtarzają wiadomości na temat doświadczeń losowych i sposobów zliczania obiektów kombinatorycznych – jeden uczeń zadaje pytania, inni odpowiadają.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą papierowej wstęgi.
Zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”. Pierwsza grupa na papierowym pasku zapisuje jedno zadanie podobne do przeczytanego. Pasek zawija tak, aby następna grupa nie widziała zapisu.
Kolejna grupa postępuje podobnie. Wstęga krąży tak długo, aż uczniom zabraknie pomysłów.
Jeden z uczniów odczytuje zapisy na wstędze. Uczniowie wspólnie rozwiązują najciekawsze zadania zapisane na wstędze.
Uczniowie wspólnie oglądają animację i rozwiązują problem określony w Poleceniu 2.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Podsumowaniem zajęć jest zaznaczenie przez każdego ucznia na „tarczy strzelniczej” pola odpowiadającego stopniu zrozumienia tematyki zajęć.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwaPodstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie wariacji bez powtórzeń.