Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obliczenia geometryczne z wykorzystaniem twierdzenia cosinusów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza długości środkowych i dwusiecznych trójkąta, posługując się poznanymi wzorami wynikającymi z twierdzenia cosinusów
stosuje twierdzenie Stewarta w typowych sytuacjach
przeprowadza dowody geometryczne, wykorzystując twierdzenie cosinusów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenia cosinusów i określenie typowych sytuacji, w których to twierdzenie można zastosować.
Nauczyciel prosi uczniów, zorganizowanych w grupy, o przeanalizowanie obu sposobów wykorzystania twierdzenia cosinusów do wyznaczenia wzoru na długość środkowej trójkąta z Przykładu 1.
Uczniowie, przy ewentualnej pomocy nauczyciela, omawiają najważniejsze elementy metody wykorzystanej w Przykładzie 1.
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenia o dwusiecznej kąta wewnętrznego trójkąta.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów (pracujących indywidualnie lub w małych grupach) o wykonanie polecenia z Przykładu 2 – wyprowadzenie wzoru na długość dwusiecznej trójkąta (w razie pytań zwraca uwagę, na różnicę miedzy dwusieczną kąta trójkąta i dwusieczną trójkąta).
Wybrany uczeń (lub reprezentant grupy) przedstawia wynik pracy całej klasie. Nauczyciel inspiruje krótką dyskusję na temat metody użytej do wyprowadzenia wzoru.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z twierdzeniem Stewarta i, o ile czas na to pozwala, poleca uczniom zapoznanie się z innym dowodem tego twierdzenia podanym w Przykładzie 3. Samodzielne przeprowadzenie dowodu tego twierdzenia może też być zadaniem domowym.
Nauczyciel wyświetla animację – wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć oraz przeprowadzili dowód zależności omawianej we wstępie.
Materiały pomocnicze:
Wzór na sumę i różnicę cosinusów
Wskazówki metodyczne:
Ten temat e–podręcznika jest stosunkowo „bogaty”. Można wybrać z niego tylko te części, które akurat są potrzebne w pracy dydaktycznej:
wzór na długość środkowej trójkąta,
wzór na długość dwusiecznej trójkąta,
wzór na długość przekątnej czworokąta wpisanego w okrąg, czy wreszcie
twierdzenie Stewarta lub twierdzenie Ptolemeusza.
Omówienie zademonstrowanej w tym temacie metody dwukrotnego wykorzystania twierdzenia cosinusów, jako jednej z często stosowanych technik obliczeniowych w planimetrii, może też dobrym tematem powtórzeniowym przed sprawdzianem lub egzaminem maturalnym.