Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni ostrosłupa czworokątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia sięczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna wzór na pole powierzchni ostrosłupa czworokątnego;
wykorzystuje poznany wzór w zadaniach, oblicza długości odcinków ostrosłupa, znając jego pole i odwrotnie;
oblicza pole ostrosłupa czworokątnego, znając wartości funkcji trygonometrycznych odpowiednich kątów w ostrosłupie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
dyskusja,
stoliki zadaniowe.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej pracownia komputerowa; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają rodzaje ostrosłupów czworokątnych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie trzech przykładów z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie podzieleni na grupy 6‑osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują rozwiązania.
Następnie wspólnie omawiają kolejne przykłady.
Uczniowie oglądają animację 3D i analizują ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Na każdym stoliku zadaniowym znajdują się 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania, otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń interaktywnych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Polecenie 2 umieszczone pod animacją 3D.
Materiały pomocnicze:
Pole powierzchni ostrosłupaPole powierzchni ostrosłupa
Wskazówki metodyczne:
Przykłady zawarte w animacji 3D uczniowie mogą wykorzystać jako materiał powtórzeniowy wiadomości ze stereometrii lub własności trójkątów.