Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres i własności funkcji homograficznej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja jest monotoniczna w przedziale .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuję funkcje homograficzną;
rozróżnia funkcje homograficzne;
wyznacza własności funkcji homograficznej;
rysuje wykres funkcji homograficznej;
przekształca wzór funkcji homograficznej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej;
wyznacza równania osi symetrii wykresu funkcji homograficznej oraz współrzędne środka symetrii wykresu;
wyznacza równania asymptot wykresu funkcji homograficznej;
dowodzi monotoniczności funkcji homograficznej w przedziale.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
projektor multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące rysowania i przekształcania wykresów funkcji homograficznej.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.
Nauczyciel, w razie potrzeby, pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.
Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z symulacją interaktywną i wykonują wskazane polecenia oraz rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 w sekcji „Sprawdź się”. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5 – 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wykresy funkcji Wykresy funkcji
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji wymiernej.
Symulację można wykorzystać na zajęciach dotyczących graficznego rozwiązywania równań wymiernych.