Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres i własności funkcji homograficznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja fx=x-1x+2 jest monotoniczna w przedziale -,-2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuję funkcje homograficzną;

  • rozróżnia funkcje homograficzne;

  • wyznacza własności funkcji homograficznej;

  • rysuje wykres funkcji homograficznej;

  • przekształca wzór funkcji homograficznej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej;

  • wyznacza równania osi symetrii wykresu funkcji homograficznej oraz współrzędne środka symetrii wykresu;

  • wyznacza równania asymptot wykresu funkcji homograficznej;

  • dowodzi monotoniczności funkcji homograficznej w przedziale.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • projektor multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie”.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące rysowania i przekształcania wykresów funkcji homograficznej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.

  2. Nauczyciel, w razie potrzeby, pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.

  3. Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z symulacją interaktywną i wykonują wskazane polecenia oraz rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 w sekcji „Sprawdź się”. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5 – 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Symulację interaktywną można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji wymiernej.

  • Symulację można wykorzystać na zajęciach dotyczących graficznego rozwiązywania równań wymiernych.