Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przesuwanie wykresu funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele nauczania - wymagania ogólne:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne
Uczeń:
przesuwa wykresy różnych funkcji wzdłuż osi i
bada, jaki wpływ ma przesuniecie wykresu funkcji na jej wzór
wyznacza dziedzinę oraz zbiór wartości otrzymanej funkcji
wyznacza wzór funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przesuniecia wykresu danej funkcji wzdłuż osi X lub wzdłuż osi Y.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego
praca z ekspertem
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu
projektor multimedialny
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat oraz cele lekcji. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupa pierwsza analizuje materiał dotyczący przesuwania wykresu funkcji wzdłuż osi . Druga grupa analizuje materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy wzdłuż osi .
Następnie z każdej grup wybierani są dwaj eksperci, którzy referują zagadnienie na forum klasy, wyjaśniają wątpliwości członkom grupy przeciwnej, odpowiadają na pytania.
Uczniowie analizują przykłady w prezentacji multimedialnej i odpowiadają na pytnia ukryte w poleceniach poniżej.
Następnie uczniowie z pierwszej grupy rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1, 3, 5, 7, 11, natomiast z grupy drugiej 2, 4, 6, 8, 12. Wsparcia uczniom udzielają wybrani wcześnie eksperci.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy, które pojawiły się podczas rozwiazywania ćwiczeń interaktywnych
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, w tym pracę ekspertów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 14, 15, 16 w sekcji sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnych
Przesunięcie wykresów funkcjiPrzesunięcie wykresów funkcji
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana na lekcji o przesunięciu wykresu funkcji kwadratowej wzdłuż osi oraz .