Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie proporcjonalności odwrotnej w zagadnieniach z kontekstem realistycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne w zagadnieniach z kontekstem realistycznym;

  • wykorzystuje własności proporcjonalności odwrotnej w zagadnieniach z życia codziennego;

  • buduje model matematyczny do zadania z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi;

  • wyznacza dziedzinę w stworzonym modelu matematycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie”.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące proporcjonalności odwrotnej, podają przykłady.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Następnie nauczyciel omawia Przykład 1 i 2. Kolejne przykłady uczniowie analizują samodzielnie. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności.

  3. Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie omawiają i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie.

  4. Następnie uczniowie, w parach, oglądają film edukacyjny oraz rozwiązują polecenia 2‑3 . Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.

  5. Uczniowie pozostają w parach i rozwiązują zadania 5‑8. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i w razie potrzeby podaje podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.

Materiały pomocnicze:

Proporcjonalność odwrotnaDcN2NwaMDProporcjonalność odwrotna

Wykres funkcji y=axDMjeeayJiWykres funkcji y=ax

Wskazówki metodyczne:

  • Film edukacyjny można wykorzystać jako utrwalenie pojęcia wielkości odwrotnie proporcjonalnych.

  • Film edukacyjny można również wykorzystać w realizacji lekcji o procentach lub zadań dotyczących prędkości drogi i czasu.