Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Siatka graniastosłupa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje siatkę graniastosłupa
nazywa graniastosłup, który powstanie z danej siatki
ocenia, czy rysunek przedstawia siatkę graniastosłupa
rysuje siatkę graniastosłupa
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w parach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
siatki graniastosłupów
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel rozkłada pudełko w kształcie graniastosłupa (najlepiej prawdziwe pudełko po jakimś produkcie).
Nauczyciel pyta uczniów jak nazywamy takie ułożenie wielokątów na płaszczyźnie, aby po wycięciu można było utworzyć bryłę.
Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe i kryteria sukcesu.
Uczniowie wraz z nauczycielem przypominają konstrukcję trójkąta równobocznego i sześciokąta foremnego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel opisuje uczniom jak narysować siatki różnych graniastosłupów posiłkując się siatkami i opisami z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie rysują wybrane siatki w zeszycie.
Uczniowie w parach na dostępnym sprzęcie zmieniają parametry graniastosłupa w sekcji „Aplet”, nazywają graniastosłupy na podstawie siatek.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia (oprócz ćwiczenia 2) z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dokonują samooceny.
Praca domowa:
Uczniowie mają narysować siatkę wybranego graniastosłupa wraz z zakładkami i złożyć z niej bryłę.
Materiały pomocnicze:
Siatki i modele bryłSiatki i modele brył
Siatki i modele graniastosłupówSiatki i modele graniastosłupów
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału. Temat może zostać połączony z tematem dotyczącym pól powierzchni graniastosłupa.