Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Siatka graniastosłupa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje siatkę graniastosłupa

  • nazywa graniastosłup, który powstanie z danej siatki

  • ocenia, czy rysunek przedstawia siatkę graniastosłupa

  • rysuje siatkę graniastosłupa

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca z całą klasą

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • siatki graniastosłupów

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozkłada pudełko w kształcie graniastosłupa (najlepiej prawdziwe pudełko po jakimś produkcie).

  2. Nauczyciel pyta uczniów jak nazywamy takie ułożenie wielokątów na płaszczyźnie, aby po wycięciu można było utworzyć bryłę.

  3. Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe i kryteria sukcesu.

  4. Uczniowie wraz z nauczycielem przypominają konstrukcję trójkąta równobocznego i sześciokąta foremnego.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel opisuje uczniom jak narysować siatki różnych graniastosłupów posiłkując się siatkami i opisami z sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie rysują wybrane siatki w zeszycie.

  3. Uczniowie w parach na dostępnym sprzęcie zmieniają parametry graniastosłupa w sekcji „Aplet”, nazywają graniastosłupy na podstawie siatek.

  4. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia (oprócz ćwiczenia 2) z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Uczniowie dokonują samooceny.

Praca domowa:

Uczniowie mają narysować siatkę wybranego graniastosłupa wraz z zakładkami i złożyć z niej bryłę.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału. Temat może zostać połączony z tematem dotyczącym pól powierzchni graniastosłupa.