Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Aluzje do postaci i wydarzeń historycznych w Szewcach
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje aluzje do wydarzeń i postaci historycznych w Szewcach Stanisława Ignacego Witkiewicza,
formułuje argumenty na potwierdzenie tezy w wypowiedzi pisemnej na temat roli aluzji literackich w rozumieniu dramatu Witkacego,
porównuje poglądy głoszone przez bohaterów dramatu z rzeczywistymi doktrynami politycznymi funkcjonującymi w dwudziestoleciu międzywojennym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Aluzje do postaci i wydarzeń historycznych w Szewcach”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 1 w sekcji „Sprawdź się”.
Przekład intersemiotyczny. Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje kolaż lub mem będący ilustracją lub komentarzem do fragmentu utworu dramatycznego w e‑materiale: Szewcy. Uczeń powinien umieć opisać swój projekt i uzasadnić swoją interpretację.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak rozumiesz fragment z Nienasycenia Witkacego: „Trudno, żeby ktoś żyjący w pewnej atmosferze nie karmił się nią”?
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Wspólne omówienie wystąpień ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Uczniowie, w parach, opracowują następujące zagadnienia:
– ogólny sens utworu,
– przywołanie kontekstów: historycznoliterackich, historycznych, w tym zarys sytuacji historyczno‑politycznej w ówczesnej Europie i Polsce,
- wskazanie ewentualnych odwołań do postaci historycznych,
- związek między biografią autora a opisywanymi w Szewcach wydarzeniami.Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Linia chronologiczna”. Nauczyciel czyta polecenie: 1. Wynotuj te wydarzenia historyczne, które twoim zdaniem miały największy wpływ na proces powstawania Szewców. Uzasadnij swój wybór i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: 2‑5, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Kolejne ćwiczenie 7: Czy Sajetana Tempego i Roberta Scurvy’ego z Szewców można utożsamić z historycznymi przywódcami państw komunistycznych i faszystowskich – Włodzimierzem Leninem, Benitem Mussolinim lub Adolfem Hitlerem? Uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji, które później posłużą im do sformułowania argumentacji w pracy pisemnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 w wersji pisemnej. Dodatkowo przygotowują się do dyskusji, w której będą rozważać, czy wizja komunizmu i faszyzmu w Szewcach pokrywała się z rzeczywistością historyczną dwudziestolecia międzywojennego.
Materiały pomocnicze:
Jan Błoński, Witkacy, Kraków 2000.
Tomasz Bocheński, Witkacy i reszta świata, Łódź 2010.
Filip Memches, Hitler, zawiedziona miłość Witkacego, „Rzeczpospolita”, 19.09.2015
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.