Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RIgRu3UGbrPyK1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które z wymienionych elementów światopoglądu komunistycznego można przypisać szewcom z dramatu Witkacego. Możliwe odpowiedzi: 1. kult przywódcy rewolucji, 2. opiekuńcza rola państwa, 3. dążenie do usunięcia klasy wyzyskującej, 4. idea pracy kolektywnej, 5. wprowadzenie rozbudowanego systemu świadczeń socjalnych
Rg7xrbFkfm0621
Ćwiczenie 2
Powiąż postaci dramatu Szewcy z ich poglądami. Poglądy komunistyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Sajetan Tempe, 2. Czeladnicy, 3. Towarzysz Abramowski, 4. Józef Tempe, 5. Robert Scurvy, 6. Hiper-Robociarz Poglądy faszystowskie Możliwe odpowiedzi: 1. Sajetan Tempe, 2. Czeladnicy, 3. Towarzysz Abramowski, 4. Józef Tempe, 5. Robert Scurvy, 6. Hiper-Robociarz Poglądy technokratyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Sajetan Tempe, 2. Czeladnicy, 3. Towarzysz Abramowski, 4. Józef Tempe, 5. Robert Scurvy, 6. Hiper-Robociarz
11
Ćwiczenie 3

Wybierz trzy pojęcia z zakresu polityki, ekonomii lub socjologii, do których odwołał się w Szewcach Witkacy, i zamieść w tabeli ich krótkie objaśnienia.

R1axkOVH4sbaB
Poglądy (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Objaśnienie (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R6mw5RSa6uD6s11
Ćwiczenie 4
Łączenie par. W zestawieniu przedstawiono poglądy myśliciela politycznego Edwarda Abramowskiego. Zaznacz TAK – jeśli dane przekonanie jest wyrażone przez bohaterów dramatu Szewcy, lub zaznacz NIE – jeśli się w nim nie pojawia.. Patriotyzm jest szkodliwym uczuciem, należy więc znieść granice między państwami i stworzyć socjalizm bezpaństwowy.. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE. Instytucja państwa powinna zostać zniesiona, ponieważ wpływa destrukcyjnie na indywidualność jednostki.. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE. Należy promować pracę kolektywną. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE
21
Ćwiczenie 5

Wypisz z dramatu cztery zdania, które można uznać za postulaty polityczne. Podaj w tabeli postaci, które je wygłaszają.

Rif2qql5L3rfC
Postać (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Postulat (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 6 i 7

Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy

SAJETAN spokojnie, twardo
Nie. I jako Lenin, jako sługa klasy, różnił się mimo całej morowości indywidualnej od Aleksandra Wielkiego, który osobowym fantastą potęgi był, tako ja się różnię od tego psa! (wskazuje na śpiącego Scurvy’ego) A zresztą nie czas gadać – robić trza – samo się nie zrobi, psia ją mać tę rzeczywistość po trzykroć – e!! Skończyły się rozkoszne czasy idej – co to, wicie, można było majonezy żreć, a bolszewikiem ideowym być, aby się w nędzy ostatniej tymiż ideami na glanc pocieszać, że to niby kimś się, w ekskrementaliach gnijąc, mimo wszystko jest […].

4 Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy, [w:] tegoż, Dramaty, oprac. Konstanty Puzyna, Warszawa 1983, s. 419.
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z wypowiedzią Sajetana. Wyjaśnij, czym według bohatera różni się jego postawa od postaw osób wyznających poglądy bolszewickie w czasach poprzedniego ustroju.
Zapoznaj się z wypowiedzią Sajetana. Wyjaśnij, czym według bohatera różni się jego postawa od postaw osób wyznających poglądy bolszewickie w czasach poprzedniego ustroju.
RlKj4p7Ct9p5Q
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Czy Sajetana Tempego i Roberta Scurvy’egoSzewców można utożsamić z historycznymi przywódcami państw komunistycznych i faszystowskich: Włodzimierzem Leninem, Benitem Mussolinim lub Adolfem Hitlerem? Sformułuj wypowiedź pisemną na 150 słów.

R16M3F7zeXftF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy rozpoznanie aluzji do wydarzeń i postaci historycznych jest konieczne dla zrozumienia treści Szewców?

R1VTXwkJHuSir
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przygotuj się do dyskusji, w której rozważysz, czy wizja komunizmu i faszyzmu w Szewcach pokrywała się z rzeczywistością historyczną dwudziestolecia międzywojennego.