Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Satyryczna publicystyka Bolesława Prusa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna podstawowe cechy publicystyki Bolesława Prusa;
wskaże środki stylistyczne używane przez autora w felietonach i wyjaśnisz ich funkcję;
porówna felietonistyczny styl Prusa ze współczesnym tekstem prasowym.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją przygotowują notatki na temat felietonów (cechy felietonu, polscy felietoniści).
Faza wprowadzająca:
Chętna osoba prezentuje pracę przygotowaną w domu. Wymienia cechy felietonu, np. aktualna problematyka, pierwszoosobowy narrator, luźna kompozycja, subiektywizm, swobodna stylistyka oraz omawia polskich felietonistów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, cel zajęć oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Chętne osoby omawiają przeczytane informacje.
Nauczyciel odtwarza audiobook zamieszczony w sekcji multimedialnej. uczniowie w parach wyjaśniają, co łączy wstępne spostrzeżenia felietonisty z opisem sytuacji szlachcica pojawiającym się w drugiej części tekstu. Następnie nazywają środki językowe użyte w liście szlachcica i określają ich funkcję w budowaniu ekspresji wypowiedzi.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się i wykonują w grupach zamieszczone tam ćwiczenia Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Nauczyciel podsumowuje tę cześć lekcji.
Bolesław Prus, czasopismo „Niwa”, 15 kwietnia 1875 r.
Felietonista dawniejszy musiał być „wszędzie” i wiedzieć „o wszystkim”. Wszędzie – znaczyło; na każdym przedstawieniu teatralnym lub cyrkowym, na każdej majówce, przy pożarach, powodziach itp. O wszystkim – znaczyło: o tym, kto był na balu, kto w teatrze, w jakiej sukni. […] Dzisiejszy felietonista także musi być wszędzie i wiedzieć o wszystkim. Musi zwiedzać nowo zabudowujące się place, ulice pozbawione chodników, tamy, mosty, targi, muzea, teatry, uczone psy, cyrkowe konie, posiedzenia różnych towarzystw akcyjnych, instytucje dobroczynne itp. Musi czytywać i robić wyciągi ze wszystkich pism, sprawozdań i nowych książek, reklam, skarg i procesów. Musi być kawałeczkiem ekonomisty, kawałeczkiem astronoma, technika, pedagoga, prawnika itd., jeżeli zaś brak mu jakiejś cząstki „wszechwiedzy i wszechmądrości”– wówczas musi, nie przymierzając się z wywieszonym językiem, gonić po mieście specjalistów lub do góry nogami przewracać encyklopedie. […] Dodajcie jeszcze to, że każdy z powyższych faktów musi być przedstawiony jak najzwięźlej, a całość powleczona lekkim werniksem blagi; pomyślcie, że śmiejąc się w wierszu np. piętnastym, powinniście płakać w siedemnastym, chwalić w dwudziestym, ganić w dwudziestym pierwszym. Pomyślcie w końcu, że ten od artykułów waszych wymaga cyfr, inny dowcipu, inny arcybiskupiej powagi, inny Salomonowej mądrości […].
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania:
- Co przyciągało czytelników Bolesława Prusa?
- Czy współczesne teksty prasowe bywają podobne do felietonów Bolesława Prusa?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Poszukaj we współczesnej prasie felietonów i porównaj ich styl ze stylem Bolesława Prusa.
Materiały pomocnicze:
Edward Pieścikowski,Bolesław Prus, Warszawa 1977.
Bolesław Prus, Kroniki tygodniowe, [w:] tegoż, Kurier Codzienny, t. 55, 1891.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.