Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Kontrowersje wokół dekomunizacji i lustracji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polegał proces dekomunizacji, zainicjowany po 1989 r.;
tłumaczy, czym była lustracja i jakie zasady weryfikowania dawnych współpracowników służb bezpieczeństwa i aparatu komunistycznego zastosowano w Polsce;
opisuje, w jaki sposób sprawa lustracji przyczyniła się do upadku rządu Jana Olszewskiego;
wyjaśnia, dlaczego sprawa lustracji jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych, jeśli chodzi o rozliczenie z komunistyczną przeszłością.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć, omawia planowany przebieg lekcji.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni przypomnieć obrady Okrągłego Stołu, częściowo wolne wybory w czerwcu 1989 r. w Polsce oraz upadek systemu komunistycznego w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza uczniom drugi z filmów poświęcony lustracji. Uczniowie po obejrzeniu filmu wykonują polecenie 4: „Wskaż argumenty przemawiające za przeprowadzeniem lustracji i przeciwko niej. Które argumenty są dla ciebie bardziej przekonujące?”. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji i przedstawienia swoich opinii wraz z uzasadnieniem. Może przeprowadzić głosowanie i zadać uczniom pytanie: Czy uważasz, że należało zabronić osobom, którym dowiedziono współpracy ze służbami bezpieczeństwa, sprawowania funkcji publicznych?
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2 i 4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Ćwiczenia 5 i 6, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie wykonują w parach. Dyskutując, wykonują zadanie, następnie łączą się z inną parą, kontynuują dyskusję i uzasadniają swój wybór.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 3: „Porozmawiaj z osobami ze swojego otoczenia, które pamiętają działania przeprowadzane w twojej miejscowości w ramach dekomunizacji. Zbierz ich wspomnienia dotyczące m.in. zmiany nazw ulic czy usuwania śladów komunistycznej przeszłości”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Dudek, Historia polityczna 1989‑2005, Wydawnictwo Arcana, Kraków 2007.
P. Śpiewak, Pamięć po komunizmie, Gdańsk 2005.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.