Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wyznaczanie wzoru funcji fx=ax na podstawie znanych jej własności.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:
13. Uczeń posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje wiedzę na temat wzoru funkcji fx=ax;

  • wyznacza współczynnik a we wzorze funkcji fx=ax na podstawie własności funkcji;

  • szkicuje wykres funkcji fx=ax na podstawie wzoru

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • praca z tekstem

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, w jaki sposób wyznacza się wzór funkcji, gdy dany jest punkt należący do jej wykresu; co to są punkty kratowe; co jest wykresem funkcji fx=ax.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z poleceniami zawartymi w sekcji „Animacja”.

  2. Uczniowie wspólnie wykonują polecenia.

  3. Następnie w grupach 4 - osobowych rozwiązują ćwiczenia 1 - 8 z modułu „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Animację można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji homograficznej.