Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie wzoru funcji na podstawie znanych jej własności.
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
13. Uczeń posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wiedzę na temat wzoru funkcji ;
wyznacza współczynnik we wzorze funkcji na podstawie własności funkcji;
szkicuje wykres funkcji na podstawie wzoru
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
praca z tekstem
Formy pracy:
praca w parach;
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu dla uczniów,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, w jaki sposób wyznacza się wzór funkcji, gdy dany jest punkt należący do jej wykresu; co to są punkty kratowe; co jest wykresem funkcji .
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z poleceniami zawartymi w sekcji „Animacja”.
Uczniowie wspólnie wykonują polecenia.
Następnie w grupach 4 - osobowych rozwiązują ćwiczenia 1 - 8 z modułu „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.
Materiały pomocnicze:
Wykresy funkcji Wykresy funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji homograficznej.