Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzajemne położenie prostej i okręgu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa wzajemne położenie prostej i okręgu
stosuje twierdzenia ustalające kryterium wzajemnego położenia prostej i okręgu
przeprowadza podstawowe konstrukcje geometryczne
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym – wówczas w grze uczestniczy cała klasa
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania nawiązujące do historii wynalezienia koła i jego zastosowań w technice.
Nauczyciel prosi o wskazanie cech, które decydują o zastosowaniu koła w transporcie. Tak kieruje rozmową, by nawiązać do cechy, którą można nazwać „niezmienniczością szerokości”.
Nauczyciel pyta o inne figury o takiej własności (możliwe, że pojawi się informacja o silniku Wankla).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o podanie przykładów sposobów ustalania odległości między zadanym punktem a obiektem. Tak prowadzi rozmowę, by pojawiła się kwestia najkrótszego odcinka. Następnie podaje definicję odległości i twierdzenie z tym związane.
Nauczyciel prosi uczniów o omówienie wzajemnego położenia prostej i okręgu w kontekście liczby punktów wspólnych. Następnie odnosi to do odległości między prostą i środkiem okręgu.
Uczniowie uruchamiają aplet GeoGebry i wykonują zawarte w nim polecenia.
Nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie odpowiednich twierdzeń wzajemnego położenia prostej i okręgu i twierdzeń odwrotnych.
Nauczyciel formułuje kolejno przykłady i prosi uczniów o rozwiązanie postawionych tam problemów.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wzajemne położenie prostej i okręguWzajemne położenie prostej i okręgu
Wskazówki metodyczne:
Aplet można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem.