Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Symetrie - powtórzenie wiadomości

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy. Uczeń:
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje, względem którego punktu podany punkt jest symetryczny,

  • zaznacza środek symetrii dwóch punktów,

  • znajduje figury osiowosymetryczne,

  • wskazuje figury symetryczne względem punktu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda wędrującego plakatu

  • praca z ekspertem

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi wybranych uczniów (uczniowie ci będą pełnili rolę ekspertów na lekcji) o zapoznanie się w domu z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat oraz cele zajęć. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu i zapisują je na tablicy.

  2. Uczniowie pracują w grupach metodą wędrujących plakatu. Zadaniem uczniów jest przypomnienie wiadomości o symetrii (względem punktu, prostej oraz w układzie współrzędnych). Plakat wędruje do każdej z grup. Na koniec zajęć uczniowie będą mieli za zadanie uzupełnić plakat do końca. W tworzeniu plakatu nie biorą udziału eksperci.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie – eksperci prezentują przygotowane przez siebie informacje na temat symetrii. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.

  2. Uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Każda grupa zapoznaje się z ilustracją interaktywną, a następnie rozwiązuje ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.

  3. Ostatnim elementem wspólnej pracy jest wzbogacenie wędrującego plakatu o wiadomości zdobyte w czasie zajęć.

Faza podsumowująca:

  1. Liderzy omawiają pracę swoich grup, wskazują na trudności, prezentują wykonany plakat.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów – wskazuje na mocne i słabe strony.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują polecenia w sekcji „Ilustracja interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Ilustracja interaktywna może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej symetrii w układzie współrzędnych.