Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Symetrie - powtórzenie wiadomości
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje, względem którego punktu podany punkt jest symetryczny,
zaznacza środek symetrii dwóch punktów,
znajduje figury osiowosymetryczne,
wskazuje figury symetryczne względem punktu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda wędrującego plakatu
praca z ekspertem
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów (uczniowie ci będą pełnili rolę ekspertów na lekcji) o zapoznanie się w domu z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat oraz cele zajęć. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu i zapisują je na tablicy.
Uczniowie pracują w grupach metodą wędrujących plakatu. Zadaniem uczniów jest przypomnienie wiadomości o symetrii (względem punktu, prostej oraz w układzie współrzędnych). Plakat wędruje do każdej z grup. Na koniec zajęć uczniowie będą mieli za zadanie uzupełnić plakat do końca. W tworzeniu plakatu nie biorą udziału eksperci.
Faza realizacyjna:
Uczniowie – eksperci prezentują przygotowane przez siebie informacje na temat symetrii. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Każda grupa zapoznaje się z ilustracją interaktywną, a następnie rozwiązuje ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.
Ostatnim elementem wspólnej pracy jest wzbogacenie wędrującego plakatu o wiadomości zdobyte w czasie zajęć.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup, wskazują na trudności, prezentują wykonany plakat.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów – wskazuje na mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Symetria względem punktuSymetria względem punktu
Symetria osiowaSymetria osiowa
Wskazówki metodyczne:
Ilustracja interaktywna może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej symetrii w układzie współrzędnych.