Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego;
wykorzystuje trygonometrię w zadaniach na obliczanie pola.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
analiza pomysłów,
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
przykład bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,
komputery z dostępem do Internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zapoznanie się z tematem lekcji. Ustalenie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do lekcji. Przypomnienie wzoru na pole ostrosłupa, wprowadzenie wzoru na pole ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego. Do tego etapu lekcji możemy wykorzystać część „Przeczytaj”, w której wzór jest wyprowadzony.
Pokazanie przykładowej bryły. Policzenie jej pola. Nauczyciel zapisuje obliczenia, tak, aby wszyscy widzieli każdy krok (papier i mazaki).
Faza realizacyjna:
Uczniowie siadają w parach przy komputerach (lub nauczyciel wyświetla treść na projektorze). Analizują treści z galerii zdjęć interaktywnych. Następnie rozwiązują zadanie umieszczone poniżej (Polecenie 2). Po rozwiązaniu zadania, wspólnie z nauczycielem omawiają wyniki.
Uczniowie dobierają takie wymiary ostrosłupów prawidłowych sześciokątnych, aby ich pole było równe odpowiednio: a) około b) około c) około - analiza pomysłów.
Burza mózgów dotycząca rozwiązania ćwiczeń 7, 8 ze Sprawdź się. Wybrani uczniowie rozwiązują ćwiczenia na tablicy.
Uczniowie rozwiązują w parach zadania 1‑4 z części Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują lekcję w oparciu o wcześniej ustalone kryteria sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 5, 6 z części Sprawdź się
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą rozwiązać zadanie przedstawione w galerii zdjęć interaktywnych samodzielnie, następnie porównać z rozwiązaniem przedstawionym w medium.