Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego;

  • wykorzystuje trygonometrię w zadaniach na obliczanie pola.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • analiza pomysłów,

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • przykład bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,

  • komputery z dostępem do Internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Zapoznanie się z tematem lekcji. Ustalenie kryteriów sukcesu.

  • Wprowadzenie do lekcji. Przypomnienie wzoru na pole ostrosłupa, wprowadzenie wzoru na pole ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego. Do tego etapu lekcji możemy wykorzystać część „Przeczytaj”, w której wzór jest wyprowadzony.

  • Pokazanie przykładowej bryły. Policzenie jej pola. Nauczyciel zapisuje obliczenia, tak, aby wszyscy widzieli każdy krok (papier i mazaki).

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie siadają w parach przy komputerach (lub nauczyciel wyświetla treść na projektorze). Analizują treści z galerii zdjęć interaktywnych. Następnie rozwiązują zadanie umieszczone poniżej (Polecenie 2). Po rozwiązaniu zadania, wspólnie z nauczycielem omawiają wyniki.

  • Uczniowie dobierają takie wymiary ostrosłupów prawidłowych sześciokątnych, aby ich pole było równe odpowiednio: a) około 615 m2 b) około 1230 m2 c) około 310 m2 - analiza pomysłów.

  • Burza mózgów dotycząca rozwiązania ćwiczeń 7, 8 ze Sprawdź się. Wybrani uczniowie rozwiązują ćwiczenia na tablicy.

  • Uczniowie rozwiązują w parach zadania 1‑4 z części Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Uczniowie podsumowują lekcję w oparciu o wcześniej ustalone kryteria sukcesu.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 5, 6 z części Sprawdź się

Materiały pomocnicze:

Pole powierzchni ostrosłupa

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą rozwiązać zadanie przedstawione w galerii zdjęć interaktywnych samodzielnie, następnie porównać z rozwiązaniem przedstawionym w medium.