Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dowodzenie nierówności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
udowadnia daną nierówność korzystając z zależności między średnimi
korzysta z własności nierówności w zadaniach optymalizacyjnych
stosuje wzory skróconego mnożenia w dowodzeniu nierówności
przekształca równoważnie daną nierówność
stosuje i stwarza odpowiednią strategię rozwiązując zadania w nietypowych sytuacjach
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
tak – nie
praca z tekstem
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą tak – nie przypominają wiadomości dotyczące wzorów skróconego mnożenia i metod równoważnego przekształcania nierówności. Kolejno uczniowie podają przydatne informacje (mogą przy tym zapisywać konkretne przykłady na tablicy). Pozostali uczniowie mówią TAK, jeśli informacja jest prawdziwa i będzie przydatna. Jeśli uważają, że informacja nie będzie przydatna lub jest nieprawdziwa – mówią NIE. W przypadku zauważonych błędów, poprawiają je lub proszą o pomoc nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w 3 grupach. Każda grupa analizuje przydzielony jej materiał z sekcji „Przeczytaj”. Grupa 1 – Przykład 1 i 2, grupa 2 – Przykład 3 i 4, grupa 3 – Przykład 5. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie opracowywanego przez siebie materiału tak, aby zaprezentować go pozostałym grupom w przystępnej formie (ze szczególnym zwróceniem uwagi na zależności między średnimi). Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia wątpliwości i sugeruje na co należy szczególnie zwrócić uwagę.
Po upływie wyznaczonego czasu, grupy przedstawiają na forum klasy problemy, nad którymi pracowali.
Uczniowie w parach zapoznają się z animacją i rozwiązują zadanie z Polecenia 2.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup dzielą się spostrzeżeniami na temat pracy swoich grup – ciekawych pomysłów, trudności.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można zastosować w czasie zajęć pokazujących sposoby przekształcania nierówności w sposób równoważny lub w czasie zajęć pokazujących zastosowanie średnich i zależności między średnimi.