Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Renesansowa i współczesna koncepcja godności człowieka: Jan Kochanowski, Pieśń XIX; Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokonuje analizy i interpretacji utworów Pieśńni XIX Jana Kochanowskiego oraz Przesłanie Pana Cogito Zbigniewa Herberta;
omawia dwa modele postaw człowieka przedstawione w Pieśńni XIX;
wyjaśnia, jaki związek z przesłaniem obu wierszy ma ich konstrukcja;
opisuje, jaką rolę w obu utworach odgrywają uczucia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z: Jan Kochanowski, Pieśń XIX; Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje uczniom dwa fragmenty tekstów.
Jan Kochanowski
Pieśń XIXJest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy
Chciał ze mną dobrą tylko sławę mieć na pieczy,
A starać się, ponieważ musi zniszczeć ciało,
Aby imię przynamniej po nas tu zostało?I szkoda zwać człowiekiem, kto bydlęce żyje
Tkając, lejąc w się wszytko, póki zstawa szyje;
Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami:
Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami.Przeto chciejmy wziąć przed się myśli godne siebie,
Myśli ważne na ziemi, myśli ważne w niebie;
Służmy poczciwej sławie, a jako kto może,
Niech ku pożytku dobra spólnego pomoże.Komu dowcipu równo z wymową dostaje,
Niech szczepi miedzy ludźmi dobre obyczaje;
Niechaj czyni porządek, rozterkom zabiega,
Praw ojczystych i pięknej swobody przestrzega.Zbigniew Herbert
Przesłanie Pana CogitoIdź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu
po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodęidź wyprostowany wśród tych co na kolanach
wśród odwróconych plecami i obalonych w prochocalałeś nie po to aby żyć
masz mało czasu trzeba dać świadectwobądź odważny gdy rozum zawodzi bądź odważny
w ostatecznym rachunku jedynie to się liczya Gniew twój bezsilny niech będzie jak morze
ilekroć usłyszysz głos poniżonych i bitychniech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda
dla szpiclów katów tchórzy – oni wygrają
pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę
a kornik napisze twój uładzony życiorysi nie przebaczaj zaiste nie w twojej to mocy
przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świciestrzeż się jednak dumy niepotrzebnej
oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz
powtarzaj: zostałem powołany – czyż nie było lepszychstrzeż się oschłości serca kochaj źródło zaranne
ptaka o nieznanym imieniu dąb zimowy
światło na murze splendor nieba
one nie potrzebują twojego ciepłego oddechu
są po to aby mówić: nikt cię nie pocieszyczuwaj – kiedy światło na górach daje znak – wstań i idź
dopóki krew obraca w piersi twoją ciemną gwiazdęNauczyciel prosi uczniów o dopowiedzenie, o czym są brakujące fragmenty tekstu. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniów do lekcji.
Nauczyciel podaje cel i temat zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania utworów poetyckich. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i postępują według ustalonego trybu pracy:
– Wstępne rozpoznanie. Określenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi, typu liryki oraz sytuacji lirycznej.
– Określenie tematu utworu.
– Analiza środków stylistycznych. Zwrócenie uwagi na język i styl utworu, wskazywanie, nazywanie i określanie funkcji środków poetyckiego wyrazu.
– Ukształtowanie wypowiedzi. Określenie cech gatunkowych utworu i dominanty kompozycyjnej.
– Postawienie tezy interpretacyjnej i wspólna dyskusja z przywołaniem argumentów.
– Przywołanie kontekstów: historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).Uczniowie zapoznają się z sekcją „Film” i wykonują polecenie 1: Wysłuchaj wykładu i opisz dwa modele postaw człowieka przedstawione w Pieśni XIX Jana Kochanowskiego. Następnie wskaż, który z nich wybrzmiewa w Przesłaniu Pana Cogito Herberta.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odsłuchują nagranie z sekcji „Audiobook”. Następnie wykonują polecenia:
- wyjaśnij, jaki związek z przesłaniem obu wierszy ma ich konstrukcja,
- opisz, jaką rolę w obu utworach odgrywają uczucia.Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Film”: Wskaż, do jakiej tradycji nawiązują obaj poeci, przedstawiając w swoich wierszach wzorzec postaw człowieka. W wypowiedzi odwołaj się do konkretnych fragmentów utworów.
Materiały pomocnicze:
Zbigniew Herbert, Wiersze zebrane, opracowanie edytorskie R. Krynicki, Wydawnictwo a5, Kraków 2008.
https://culture.pl/pl/artykul/przykazania-pana-cogito-czyli-najlepsze-cytaty-z-herberta
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.