Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Renesansowa i współczesna koncepcja godności człowieka: Jan Kochanowski, Pieśń XIX; Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dokonuje analizy i interpretacji utworów Pieśńni XIX Jana Kochanowskiego oraz Przesłanie Pana Cogito Zbigniewa Herberta;

  • omawia dwa modele postaw człowieka przedstawione w Pieśńni XIX;

  • wyjaśnia, jaki związek z przesłaniem obu wierszy ma ich konstrukcja;

  • opisuje, jaką rolę w obu utworach odgrywają uczucia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z: Jan Kochanowski, Pieśń XIX; Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom dwa fragmenty tekstów.

    Jan Kochanowski
    Pieśń XIX
    Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy
    Chciał ze mną dobrą tylko sławę mieć na pieczy,
    A starać się, ponieważ musi zniszczeć ciało,
    Aby imię przynamniej po nas tu zostało?

    I szkoda zwać człowiekiem, kto bydlęce żyje
    Tkając, lejąc w się wszytko, póki zstawa szyje;
    Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami:
    Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami.

    Przeto chciejmy wziąć przed się myśli godne siebie,
    Myśli ważne na ziemi, myśli ważne w niebie;
    Służmy poczciwej sławie, a jako kto może,
    Niech ku pożytku dobra spólnego pomoże.

    Komu dowcipu równo z wymową dostaje,
    Niech szczepi miedzy ludźmi dobre obyczaje;
    Niechaj czyni porządek, rozterkom zabiega,
    Praw ojczystych i pięknej swobody przestrzega.

    Zbigniew Herbert
    Przesłanie Pana Cogito

    Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu
    po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę

    idź wyprostowany wśród tych co na kolanach
    wśród odwróconych plecami i obalonych w proch

    ocalałeś nie po to aby żyć
    masz mało czasu trzeba dać świadectwo

    bądź odważny gdy rozum zawodzi bądź odważny
    w ostatecznym rachunku jedynie to się liczy

    a Gniew twój bezsilny niech będzie jak morze
    ilekroć usłyszysz głos poniżonych i bitych

    niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda
    dla szpiclów katów tchórzy – oni wygrają
    pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę
    a kornik napisze twój uładzony życiorys

    i nie przebaczaj zaiste nie w twojej to mocy
    przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świcie

    strzeż się jednak dumy niepotrzebnej
    oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz
    powtarzaj: zostałem powołany – czyż nie było lepszych

    strzeż się oschłości serca kochaj źródło zaranne
    ptaka o nieznanym imieniu dąb zimowy
    światło na murze splendor nieba
    one nie potrzebują twojego ciepłego oddechu
    są po to aby mówić: nikt cię nie pocieszy

    czuwaj – kiedy światło na górach daje znak – wstań i idź
    dopóki krew obraca w piersi twoją ciemną gwiazdę

  2. Nauczyciel prosi uczniów o dopowiedzenie, o czym są brakujące fragmenty tekstu. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniów do lekcji.

  3. Nauczyciel podaje cel i temat zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.

  2. Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania utworów poetyckich. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i postępują według ustalonego trybu pracy:
    – Wstępne rozpoznanie. Określenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi, typu liryki oraz sytuacji lirycznej.
    – Określenie tematu utworu.
    – Analiza środków stylistycznych. Zwrócenie uwagi na język i styl utworu, wskazywanie, nazywanie i określanie funkcji środków poetyckiego wyrazu.
    – Ukształtowanie wypowiedzi. Określenie cech gatunkowych utworu i dominanty kompozycyjnej.
    – Postawienie tezy interpretacyjnej i wspólna dyskusja z przywołaniem argumentów.
    – Przywołanie kontekstów: historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
    Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).

  3. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Film” i wykonują polecenie 1: Wysłuchaj wykładu i opisz dwa modele postaw człowieka przedstawione w Pieśni XIX Jana Kochanowskiego. Następnie wskaż, który z nich wybrzmiewa w Przesłaniu Pana Cogito Herberta.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odsłuchują nagranie z sekcji „Audiobook”. Następnie wykonują polecenia:
    - wyjaśnij, jaki związek z przesłaniem obu wierszy ma ich konstrukcja,
    - opisz, jaką rolę w obu utworach odgrywają uczucia.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Film”: Wskaż, do jakiej tradycji nawiązują obaj poeci, przedstawiając w swoich wierszach wzorzec postaw człowieka. W wypowiedzi odwołaj się do konkretnych fragmentów utworów.

Materiały pomocnicze:

  • Zbigniew Herbert, Wiersze zebrane, opracowanie edytorskie R. Krynicki, Wydawnictwo a5, Kraków 2008.

  • https://culture.pl/pl/artykul/przykazania-pana-cogito-czyli-najlepsze-cytaty-z-herberta

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.