Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Friedrich Nietzsche: kryzys kultury
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz zarys dominującej problematyki filozofii Friedricha Nietzschego.
Scharakteryzujesz opisywany przez Nietzschego kryzys kultury.
Zestawisz filozofię Nietzschego z myślą innych teoretyków kultury, jak Jacob Burckhardt i Oswald Spengler.
Poznasz stosunek Nietzschego do takich pojęć, jak wina i kara, wolna wola, świadomość, podmiot.
Cele operacyjne. Uczeń:
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
audiobook;
mapa myśli;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Friedrich Nietzsche: kryzys kultury” ze wskazaniem na zawarty w nim tekst źródłowy (fragment książki Ecce homo). Uczniowie przygotowują się do omówienia tekstu.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Dlaczego Nietzsche twierdził, że był pierwszym, który „odczuł kłamstwo jako kłamstwo”?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: Przyczyny kryzysu kultury na przełomie XIX i XX w. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je w schemacie formie mapy myśli (polecenie nr 1 z zakładki „Prezentacja multimedialna”). Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.
Praca z multimedium. Nauczyciel czyta polecenia 2 i 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie otwarte z e‑materiału: Dlaczego Nietzsche twierdził, że był pierwszym, który „odczuł kłamstwo jako kłamstwo”? Uczniowie ponownie na nie odpowiadają, zapisując swoje wnioski wraz z autorefleksją dotyczącą ewentualnej zmiany stanowiska.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz pracę argumentacyjną na temat: Czy dostrzegasz powiązania przyczynowo‑skutkowe między kryzysem kultury trwającym na przełomie XIX i XX stulecia a I wojną światową, która wybuchła w 1914 r.?. Swoją wypowiedź poprzyj odpowiednimi argumentami.
Materiały pomocnicze:
Hollingdale R.J., Nietzsche, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2001.
Kusak L., Fryderyk Nietzsche. W poszukiwaniu utraconego ideału, Kraków 1995.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.