Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje stojące na straży praworządności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej.
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
12) wskazuje, do jakich organów i instytucji można się zwrócić w Rzeczypospolitej Polskiej o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach; przedstawia zadania notariuszy, radców prawnych, adwokatów.
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
7) wykazuje rolę Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia strukturę Sądu Najwyższego;
8) wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego w kontroli decyzji władz; przedstawia strukturę Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego rolę w Rzeczypospolitej Polskiej;
9) wykazuje znaczenie sądownictwa konstytucyjnego dla państwa prawa; przedstawia działania Trybunału Konstytucyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej, odwołując się do przykładów rozstrzygniętych przez niego spraw;
10) uzasadnia znaczenie Najwyższej Izby Kontroli w Rzeczypospolitej Polskiej, odwołując się do wyników wybranej kontroli przeprowadzonej przez tę instytucję.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie zasady praworządności dla funkcjonowania państwa i sytuacji jednostki,
charakteryzuje organy kontroli państwowej i ochrony prawa w Polsce,
rozważa znaczenie każdej z omawianych instytucji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona,
rybi szkielet,
dyskusja,
analiza materiałów źródłowych,
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich ma przydzielony jeden z organów ochrony i kontroli prawa – Najwyższą Izbę Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Zadaniem uczniów jest przygotowanie:
krótkiej prezentacji dotyczącej przydzielonej instytucji (skład, tryb powoływania, funkcje i zasady działania),
przykładów różnorodnych rzeczywistych działań i form aktywności przydzielonej instytucji (np. ze stron internetowych tych instytucji).
Wykorzystują informacje z sekcji Przeczytaj, Schemat i z innych źródeł.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Prowadzący rysuje na tablicy schematyczny szkielet ryby, z umieszczonym w jej głowie słowem „praworządność”. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje uzupełnienia wpisów wzdłuż większych i mniejszych ości ryby, dotyczących:
tego, czym jest praworządność, jak należy rozumieć to pojęcie,
znaczenia praworządności dla funkcjonowania państwa i sytuacji jednostki,
warunków koniecznych do realizacji zasady praworządności.
Na tablicy zostają zapisane propozycje uczniów.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie przedstawiają rezultaty swoich poszukiwań i ustaleń.
2. Po przedstawieniu każdej z instytucji uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne poświęcone omówionej właśnie instytucji, odpowiednio:
Najwyższa Izba Kontroli: ćwiczenia 1, 5, 6;
Rzecznik Praw Obywatelskich: ćwiczenia 4, 7;
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji: ćwiczenia 2, 3, 8.
Sprawdzają i omawiają poprawność rozwiązań na forum klasy.
Faza podsumowująca
1. Powrót do rybiego szkieletu z początku lekcji. Wybrane osoby wyjaśniają, jak ich zdaniem każda z omówionych podczas zajęć instytucji przyczynia się do realizacji zasady praworządności. Warto też postawić przewrotne pytanie: Jakie konsekwencje dla funkcjonowania państwa i jednostki miałaby sytuacja, gdyby organ, taki jak Najwyższa Izba Kontroli/Rzecznik Praw Obywatelskich/Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie istniał?
Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Praca domowa:
Wybierz jeden z przytaczanych dziś podczas lekcji przykładów rzeczywistych działań NIK/RPO/KRRiT. Poszukaj informacji o wspomnianej sprawie i opisz dokładnie, co się wydarzyło, jakie działania podejmował wybrany przez ciebie organ, co dzięki temu osiągnięto.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, prawo.sejm.gov.pl.
Maria Wąsicka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako przedmiot zainteresowania polityków, Poznań 2014, s. 111–112.
Informacja o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w roku 2016, bip.brpo.gov.pl.
Jakub Rzucidło, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako konstytucyjny organ ochrony wolności słowa i prawa do informacji w radiofonii i telewizji, repozytorium.uni.wroc.pl.
Leksykon politologii, red. A. Antoszewski, R. Herbut, Wrocław 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat uczniowie mogą wykorzystać w ramach przygotowania się do lekcji powtórkowej.