Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
31
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 203

1. Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.

2. Najwyższa Izba Kontroli może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.

kon Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 13.05.2020 r.].

Źródło II

1
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Rozdział 1 – Przepisy ogólne

Art. 1

1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. 

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. 

Art. 2

1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. 

2. Gmina posiada osobowość prawną. 

3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej. (…)

Rozdział 6 – Gminna gospodarka finansowa

Art. 51

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwały budżetowej gminy.

ust Źródło: Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 13.05.2020 r.].
Rdfzyooc3oDGv
Podaj, na czym polega różnica pomiędzy możliwym zakresem kontroli prowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli względem organów administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego. Wyjaśnij, przywołując odpowiednie przepisy prawne, z czego wynika taka różnica. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z fragmentami ustaw regulujących status organu odpowiedzialnego za media publiczne w czasach PRL oraz obecnie. Wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z fragmentami ustaw regulujących status organu odpowiedzialnego za media publiczne w czasach PRL oraz obecnie. Wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

1
Ustawa z dnia 2 grudnia 1960 r. o Komitecie do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”

Art. 1

1. Komitet do spraw Radiofonii „Polskie Radio” przekształca się w Komitet do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”, zwany w dalszym ciągu „Komitetem”.

2. Komitet działa przy Radzie Ministrów i jest centralnym organem administracji państwowej w sprawach radiofonii i telewizji dla powszechnego odbioru.

3. Komitet podlega nadzorowi Prezesa Rady Ministrów. 

Art. 3 

1. W skład Komitetu wchodzą: Przewodniczący, zastępcy Przewodniczącego oraz członkowie powoływani spośród pracowników Komitetu na stanowiskach kierowniczych oraz spośród przedstawicieli zainteresowanych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej określonych przez Radę Ministrów.

2. Przewodniczącego Komitetu powołuje Prezes Rady Ministrów.

3. Zastępców Przewodniczącego oraz członków powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Komitetu.

cytat1 Źródło: Ustawa z dnia 2 grudnia 1960 r. o Komitecie do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”, dostępny w internecie: prawo.pl [dostęp 12.02.2020 r.].

Źródło II

1
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji

Rozdział 2 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Art. 5. Tworzy się Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, zwaną dalej „Krajową Radą”, jako organ państwowy właściwy w sprawach radiofonii i telewizji. 

Art. 6.1. Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności dostawców usług medialnych i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji.

Art. 7.1. W skład Krajowej Rady wchodzi pięciu członków powoływanych: 2 przez Sejm, 1 przez Senat i 2 przez Prezydenta, spośród osób wyróżniających się wiedzą i doświadczeniem w zakresie środków społecznego przekazu. (...)

2b. Przewodniczącego Krajowej Rady wybierają ze swojego grona i odwołują członkowie Krajowej Rady.

3. Krajowa Rada wybiera ze swego grona, na wniosek Przewodniczącego, zastępcę Przewodniczącego Krajowej Rady.

4. Kadencja członków Krajowej Rady trwa 6 lat, licząc od dnia powołania ostatniego członka. Członkowie Krajowej Rady pełnią swe funkcje do czasu powołania następców.

cytat2 Źródło: Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 12.02.2020 r.].
R19bz4amBCg64
Podaj różnice między uregulowaniami w zakresie relacji omawianych instytucji z Radą Ministrów. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
1
Marta Wąsicka Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako przedmiot zainteresowania polityków

Obserwacje pogłębiających się zależności występujących pomiędzy instytucjami politycznymi i instytucjami medialnymi doprowadziły do ukucia kilku kluczowych terminów, takich jak: mediatyzacja polityki rozumiana jako „proces narzucania systemowi politycznemu reguł i logiki działania właściwej środkom komunikowania masowego” (...), polityzacja mediów traktowana jako „próby ich zdominowania przez sferę polityki i wykorzystywania dla realizacji własnych, nierzadko stricte partyjnych celów” (...), paralelizm polityczny, zwany również paralelizmem polityczno‑medialnym, czyli „stopień i charakter powiązań pomiędzy mediami i partiami politycznymi lub, w szerszym znaczeniu, stopień, w jakim dany system medialny odzwierciedla główne podziały polityczne w społeczeństwie” (...), a także powszechne już określanie mediów masowych jako tzw. „czwartej władzy”, w której swoje odbicie powinna znajdować jedna z funkcji przypisywana środkom masowego przekazu zwana funkcją kontrolą, czyli tzw. watchdog, która „polega na nagłaśnianiu wydarzeń, spraw, działań instytucji i członków elit rządzących, patrzeniu na ręce politykom i obserwowanie ich poczynań” (...).

Wszelkie przytoczone wyżej terminy jednoznacznie podkreślają coraz silniejszą pozycję zdobywaną przez media i instytucje medialne i coraz większe zainteresowanie polityków środkami masowego przekazu.

cytat3 Źródło: Marta Wąsicka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako przedmiot zainteresowania polityków, Poznań 2014, s. 111–112.
R1aJ6f2O5YE8O
Wyjaśnij, na czym polega różnica między zjawiskiem mediatyzacji polityki i polityzacji mediów. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.

1
Informacja o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w roku 2016

Efekty

Sposób zakończenia postępowania

Liczba

Uzyskano rozwiązanie oczekiwane przez wnioskodawcę i Rzecznika Praw Obywatelskich

1

Razem (2+3)

1653

2

Zasadność zarzutów wobec wnioskodawcy

880

3

Uwzględnienie wystąpienia generalnego RPO

773

Odstąpiono od dalszego prowadzenia sprawy

4

Razem (5+6)

829

5

Toczące się postępowanie w sprawie (niewyczerpany tryb)

305

6

Rezygnacja RPO z dalszego prowadzenia sprawy (obiektywne przyczyny)

524

Nie uzyskano rozwiązania oczekiwanego przez wnioskodawcę

7

Razem (8+9+10)

4895

8

Niepotwierdzenie się zarzutów wnioskodawcy

4123

tabela Źródło: Informacja o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w roku 2016, dostępny w internecie: bip.brpo.gov.pl [dostęp 12.02.2020 r.].
Rh8totsTPE6r5
Przeanalizuj informację o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w 2016 r. i rozstrzygnij, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe. W większości spraw zakończonych w 2016 r. uzyskano rozwiązanie oczekiwane przez wnioskodawcę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Główną przyczyną nieuzyskania rozwiązania oczekiwanego przez wnioskodawcę było w odniesieniu do spraw zakończonych w 2016 r. niepotwierdzenie się zarzutów wnioskodawcy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W ponad 4% spraw zakończonych w 2016 r. Rzecznik Praw Obywatelskich odstąpił od dalszego prowadzenia ze względu na niewyczerpanie trybu postępowania w sprawie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RKSTyUGyrkv922
Ćwiczenie 5
Dopasuj kryteria kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli do odpowiednich opisów. legalność Możliwe odpowiedzi: 1. Oszczędność i wydajność wykorzystania środków finansowych, proporcjonalność poniesionych nakładów do uzyskanych efektów., 2. Wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie, ocena zachowań pracowników instytucji publicznych., 3. Prowadzenie działalności zgodnie z przepisami obowiązującego prawa (powszechnego i wewnętrznego)., 4. Ocena, czy działania prowadzone przez kontrolowaną jednostkę mieściły się w celach określonych dla niej przez przepisy prawa i czy do osiągnięcia założonych celów zastosowano optymalne metody i środki oraz, przede wszystkim, czy założone cele zostały osiągnięte. gospodarność Możliwe odpowiedzi: 1. Oszczędność i wydajność wykorzystania środków finansowych, proporcjonalność poniesionych nakładów do uzyskanych efektów., 2. Wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie, ocena zachowań pracowników instytucji publicznych., 3. Prowadzenie działalności zgodnie z przepisami obowiązującego prawa (powszechnego i wewnętrznego)., 4. Ocena, czy działania prowadzone przez kontrolowaną jednostkę mieściły się w celach określonych dla niej przez przepisy prawa i czy do osiągnięcia założonych celów zastosowano optymalne metody i środki oraz, przede wszystkim, czy założone cele zostały osiągnięte. rzetelność Możliwe odpowiedzi: 1. Oszczędność i wydajność wykorzystania środków finansowych, proporcjonalność poniesionych nakładów do uzyskanych efektów., 2. Wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie, ocena zachowań pracowników instytucji publicznych., 3. Prowadzenie działalności zgodnie z przepisami obowiązującego prawa (powszechnego i wewnętrznego)., 4. Ocena, czy działania prowadzone przez kontrolowaną jednostkę mieściły się w celach określonych dla niej przez przepisy prawa i czy do osiągnięcia założonych celów zastosowano optymalne metody i środki oraz, przede wszystkim, czy założone cele zostały osiągnięte. celowość Możliwe odpowiedzi: 1. Oszczędność i wydajność wykorzystania środków finansowych, proporcjonalność poniesionych nakładów do uzyskanych efektów., 2. Wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie, ocena zachowań pracowników instytucji publicznych., 3. Prowadzenie działalności zgodnie z przepisami obowiązującego prawa (powszechnego i wewnętrznego)., 4. Ocena, czy działania prowadzone przez kontrolowaną jednostkę mieściły się w celach określonych dla niej przez przepisy prawa i czy do osiągnięcia założonych celów zastosowano optymalne metody i środki oraz, przede wszystkim, czy założone cele zostały osiągnięte.
RWxAlOlMUk6aH2
Ćwiczenie 6
Dopasuj kryteria kontroli prowadzonych przez NIK do odpowiednich grup podmiotów, względem których kontrola o określonym zakresie może być prowadzona, i do przykładu takiego podmiotu. Organy administracji rządowej, Narodowy Bank Polski, państwowe osoby prawne i inne państwowe jednostki organizacyjne Możliwe odpowiedzi: 1. Minister Środowiska w zakresie ochrony przyrody i gospodarki leśnej w Puszczy Białowieskiej, 2. General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Gliwicach w zakresie wykorzystania środków publicznych na innowacje i prace badawczo-rozwojowe, 3. Szkoła Mistrzostwa Sportowego przy Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Gdyni w zakresie finansowania ze środków publicznych sportu wyczynowego, 4. legalność, gospodarność., 5. legalność, gospodarność, rzetelność, 6. legalność, gospodarność, rzetelność, celowość Organy samorządu terytorialnego, komunalne osoby prawne i inne komunalne jednostki organizacyjne Możliwe odpowiedzi: 1. Minister Środowiska w zakresie ochrony przyrody i gospodarki leśnej w Puszczy Białowieskiej, 2. General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Gliwicach w zakresie wykorzystania środków publicznych na innowacje i prace badawczo-rozwojowe, 3. Szkoła Mistrzostwa Sportowego przy Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Gdyni w zakresie finansowania ze środków publicznych sportu wyczynowego, 4. legalność, gospodarność., 5. legalność, gospodarność, rzetelność, 6. legalność, gospodarność, rzetelność, celowość Inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa Możliwe odpowiedzi: 1. Minister Środowiska w zakresie ochrony przyrody i gospodarki leśnej w Puszczy Białowieskiej, 2. General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Gliwicach w zakresie wykorzystania środków publicznych na innowacje i prace badawczo-rozwojowe, 3. Szkoła Mistrzostwa Sportowego przy Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Gdyni w zakresie finansowania ze środków publicznych sportu wyczynowego, 4. legalność, gospodarność., 5. legalność, gospodarność, rzetelność, 6. legalność, gospodarność, rzetelność, celowość
R1VqvJPsaHF6N2
Ćwiczenie 7
Zaznacz, które z podanych poniżej działań może podjąć RPO, w sytuacji, w której obywatel Jan Nowak zwrócił się do Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o pomoc. Możliwe odpowiedzi: 1. zmienić ustawę, gdy uznaje ją za niezgodną z prawem, 2. wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności ustawy z konstytucją, 3. nakazać ministrowi właściwemu w sprawie opracowanie projektu nowej ustawy, 4. zwrócić się do Trybunału Stanu o zbadanie zgodności ustawy z konstytucją
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

1
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji

Art. 33.1. Rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, z wyjątkiem programów publicznej radiofonii i telewizji, wymaga uzyskania koncesji (...).

Art. 36.2. Koncesji nie udziela się, jeżeli rozpowszechnianie programów przez wnioskodawcę mogłoby spowodować: 

1) zagrożenie interesów kultury narodowej, dobrych obyczajów i wychowania, bezpieczeństwa i obronności państwa oraz zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji niejawnych; 

2) osiągnięcie przez wnioskodawcę pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym terenie.

cytat4 Źródło: Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 12.02.2020 r.].

Źródło II

1
Jakub Rzucidło Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako konstytucyjny organ ochrony wolności słowa i prawa do informacji w radiofonii i telewizji

KRRiT swoje konstytucyjne zadania wykonuje dzięki przyznaniu jej wielu uprawnień kontrolnych. Kontrola taka przyjmuje dwojaką postać: uprzednią lub następczą. Jeśli idzie o tę pierwszą, to do czynienia z nią mamy tylko w jednym przypadku – postępowania o wydanie koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej. Inny rodzaj kontroli uprzedniej, a w szczególności skierowanej przeciwko konkretnej audycji, byłby formą cenzury prewencyjnej, a ta (...) jest zakazana w stosunku do wszystkich środków społecznego przekazu.

cytat5 Źródło: Jakub Rzucidło, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako konstytucyjny organ ochrony wolności słowa i prawa do informacji w radiofonii i telewizji, dostępny w internecie: repozytorium.uni.wroc.pl [dostęp 13.02.2020 r.].

Źródło III

1
Leksykon politologii

Cenzura to kontrola wypowiedzi (także artystycznych) pod kątem ich zgodności z polityką władz państwowych i promowanymi przez nie wartościami (...). Wyróżniamy cenzurę prewencyjną, stosowaną przed upowszechnieniem wypowiedzi, oraz represyjną, stanowiącą formę kontroli wypowiedzi, które są już w obiegu publicznym. Cenzura prewencyjna jest charakterystyczną instytucją reżimu niedemokratycznego i stanowi wyraz ograniczenia swobody przekonań, poglądów oraz wolności słowa. W reżimach totalitarnych i autorytarnych polega ona na szczegółowym badaniu przez specjalne organy wszelkich wypowiedzi, tekstów, komunikatów pod kątem tego, czy nie zawierają treści, które mogłyby być uznane za wyraz protestu przeciwko systemowi politycznemu lub sprawującym władzę (...). W państwach demokratycznych obowiązuje zakaz ustanawiania cenzury. Niektóre ustawodawstwa dopuszczają jednakże wstępną kontrolę wypowiedzi pod kątem ochrony obyczajności lub interesu nieletnich.

cytat6 Źródło: Leksykon politologii, red. Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Wrocław 2004, s. 50.
R1DLVaIBOIUhI
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).