Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Alabrudzińska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele nauczania - wymagania ogólne:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru(także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa funkcję za pomocą wzoru, tabeli, wykresu;
na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykres funkcji , , gdzie ;
odczytuje z wykresu własności funkcji ( dziedzinę, miejsca zerowe);
przekształca wzór danej funkcji zgodnie z poznanymi zasadami wynikającymi z przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi .
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
jigsaw
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
celofan , pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie co to jest funkcja, co to jest wykres funkcji oraz podstawowe własności funkcji (dziedzina, zbiór wartości, miejsca zerowe).
Faza wstępna:
Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe (najlepiej w sposób losowy). Członek grupy otrzymuje literkę a, b, c lub d oraz swoją część do opanowania, a grupa ma razem całość materiału (a+b+c+d). Gdy mamy liczbę uczniów, która po podzieleniu na cztery daje resztę wówczas osoby, które nie stworzą pełnej 4‑osobowej grupy dorzucamy do innych grup. Następnie przydzielamy tym osobom jedną z literek a, b, c lub d. Wówczas pewne literki będą w danej grupie zdublowane.
Osobom z literką a - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji w prawo, wzdłuż osi mając podaną zależność , gdzie .
Osobom z literką b - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji w lewo, wzdłuż osi mając podaną zależność , gdzie .
Osobom z literką c - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w prawo, wzdłuż osi .
Osobom z literką d - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w lewo, wzdłuż osi .
Faza realizacyjna:
Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów, odpowiednio eksperci „a”, „b”, „c” oraz „d”. Wspólnie porządkują wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i opracowują, w jaki sposób nauczyć pozostałych członków początkowych (czteroosobowych) grup swojej części materiału.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wracają do swoich początkowych grup i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien opanować całość materiału (a+b+c+d).
Na zakończenie grupy wspólnie wykonują ćwiczenia z części „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie jako zadanie domowe wykonują Ćwiczenie 9.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcie punktu w układzie współrzędnychPrzesunięcie punktu w układzie współrzędnych
Przesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnych
Przesunięcie wykresów funkcjiPrzesunięcie wykresów funkcji
Wskazówki metodyczne:
Schemat interaktywny można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości w temacie przesunięcia wykresu funkcji kwadratowej wzdłuż osi .
Schemat interaktywny można wykorzystać, omawiając własności funkcji.