Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Alabrudzińska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi X

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele nauczania - wymagania ogólne:

V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:

1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru(także różnymi wzorami na różnych przedziałach);

3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;

12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa funkcję za pomocą wzoru, tabeli, wykresu;

  • na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykres funkcji y=fx-p, y=fx+p, gdzie p>0;

  • odczytuje z wykresu własności funkcji ( dziedzinę, miejsca zerowe);

  • przekształca wzór danej funkcji zgodnie z poznanymi zasadami wynikającymi z przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi X.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • jigsaw

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • celofan , pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie przypominają sobie co to jest funkcja, co to jest wykres funkcji oraz podstawowe własności funkcji (dziedzina, zbiór wartości, miejsca zerowe).

Faza wstępna:

  • Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe (najlepiej w sposób losowy). Członek grupy otrzymuje literkę a, b, c lub d oraz swoją część do opanowania, a grupa ma razem całość materiału (a+b+c+d). Gdy mamy liczbę uczniów, która po podzieleniu na cztery daje resztę wówczas osoby, które nie stworzą pełnej 4‑osobowej grupy dorzucamy do innych grup. Następnie przydzielamy tym osobom jedną z literek a, b, c lub d. Wówczas pewne literki będą w danej grupie zdublowane.

  • Osobom z literką a - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji y=fx w prawo, wzdłuż osi X mając podaną zależność y=fx-p, gdzie p>0.

  • Osobom z literką b - przydzielamy  materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji y=fx w lewo, wzdłuż osi X mając podaną zależność y=fx+p, gdzie p>0.

  • Osobom z literką c - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w prawo, wzdłuż osi X.

  • Osobom z literką d - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w lewo, wzdłuż osi X.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów, odpowiednio eksperci „a”, „b”, „c” oraz „d”. Wspólnie porządkują wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i opracowują, w jaki sposób nauczyć pozostałych członków początkowych (czteroosobowych) grup swojej części materiału.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wracają do swoich początkowych grup i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien opanować całość materiału (a+b+c+d).

  • Na zakończenie grupy wspólnie wykonują ćwiczenia z części „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  • Uczniowie jako zadanie domowe wykonują Ćwiczenie 9.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Schemat interaktywny można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości w temacie przesunięcia wykresu funkcji kwadratowej wzdłuż osi X.

Schemat interaktywny można wykorzystać, omawiając własności funkcji.