Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poeci o swoim życiu, twórczości i pośmiertnej sławie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeprowadzi analizę porównawczą utworów: Do losu Juliana Tuwima oraz Ostatni z mego pokolenia… Leopolda Staffa;
na podstawie dwóch wierszy wskaże, w jaki sposób twórcy formułują refleksje na temat życia, twórczości i pośmiertnej sławy;
omówi, w jaki sposób w obu utworach funkcjonuje topos non omnis moriar.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie, czym jest sława, kiedy można uznać, że ktoś jest sławny oraz dlaczego tak się dzieje, że czasem sławę zyskuje się dopiero po śmierci.
Faza wprowadzająca
Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Nauczyciel odtwarza nagrania wierszy, o których mowa w lekcji.
RDRL0v4a1nJSS
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie przygotowują mapę myśli dotyczącą sławy. Wykorzystują informacje przygotowane w domu oraz te, z którymi zapoznali się w fazie wprowadzającej lekcji.
Nauczyciel odtwarza nagranie z sekcji audiobook. Uczniowie w grupach:
- wypisują wyrazy, pojęcia, terminy, których dodatkowe wyjaśnienie jest konieczne, abyś móc przystąpić do analizy zaproponowanych w audiobooku kroków,
- przypominają sobie tytuły utworów, których autorzy mówią o swojej sławie,
- stawiają tezę bądź hipotezę interpretacyjną,
- porządkują analizę kroków interpretacji porównawczej,
- redagują wstęp do interpretacji porównawczej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel odtwarza film Non omnis moriar w wierszach XX w. Uczniowie wyjaśniają w parach, czemu topos exegi monumentum łączy się z toposem non omnis moriar.
Praca domowa:
Poeci o swym życiu, twórczości i pośmiertnej sławie. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy.
Materiały pomocnicze:
Ginczanka Zuzanna, Non omnis moriar, [w:] tejże, Poezja Polski Ludowej. Antologia, red. R. Matuszewski, S. Pollak, Warszawa 1955.
Wyrwas Katarzyna, Testament poetycki jako wtórny gatunek mowy, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Kraków 2015.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.