Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąt jako miara obrotu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Trygonometria

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • posługuje się miarą stopniową kąta,

  • zna definicję kąta skierowanego,

  • traktuje kąt jako miarę obrotu,

  • wykorzystuje kąt skierowany do rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pokaz multimedialny,

  • stacje zadaniowe,

  • praca pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca całego zespołu,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • karty pracy,

  • e‑podręcznik.

Przebieg lekcji

Nauczyciel na wcześniejszych zajęciach informuje uczniów, że zajęcia będą prowadzone metodą stacji zadaniowych i określa jak będzie wyglądała praca na lekcji.

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel przygotowuje stacje zadaniowe – stoliki, na których znajdują się zadania do rozwiązania (na podstawie przykładów z sekcji Przeczytaj i ćwiczeń interaktywnych). Ilość miejsc przy stoliku powinna być taka, aby mogło przy nim pracować kilku uczniów.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie przypominają miarę stopniową kąta.

  2. Nauczyciel podaje temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie oglądają animację.

  2. W kolejności określonej przez nauczyciela, uczniowie przechodzą do stacji i rozwiązują zadania.

  3. Uczeń nie musi odwiedzić wszystkich stacji – nauczyciel określa minimalną ilość stacji.

  4. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują na kartach pracy przygotowanych przez nauczyciela.

  5. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem lekcji, kontroluje czas, wyjaśnia wątpliwości uczniów.

  6. Po 20 minutach uczniowie kończą pracę przy stacjach zadaniowych.

  7. Uczniowie sprawdzają poprawność rozwiązań poprzez porównanie z rozwiązaniami w sekcji Przeczytaj lub zapytanie nauczyciela.

  8. Na forum całej klasy omawiają poprawność wykonanych zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę uczniów

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą wykorzystać przy utrwaleniu wiadomości i rozwiązaniu ćwiczeń interaktywnych.