Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Długości odcinków w graniastosłupach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa: X Stereometria, poziom podstawowy
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje odcinki w graniastosłupie,
porównuje długości odcinków w graniastosłupie,
oblicza długości odcinków w graniastosłupie z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych, twierdzenia Pitagorasa i innych własności trójkątów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody pracy:
burza mózgów
dyskusja
ćwiczeniowa
Formy pracy:
praca całą klasą
praca w parach
praca samodzielna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e‑podręczniku
modele graniastosłupów
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami przypomina dotychczasowe wiadomości o kątach i odcinkach w graniastosłupach (może się w tym celu posłużyć materiałami z poprzednich lekcji e‑podręcznika).
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wskazanie charakterystycznych trójkątów prostokątnych w różnych modelach graniastosłupów.
Nauczyciel analizuje przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj, pokazując również niektóre zależności między odcinkami na modelach lub apletach 3D w GeoGebrze.
Nauczyciel przedstawia uczniom Prezentację przykładu obliczania długości odcinków w graniastosłupach. Stara się, aby pomysły na kolejne kroki wychodziły od uczniów, prowadzi dyskusję nad kolejnymi etapami rozwiązywania zadania.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Każda z grup losuje jedno zadanie spośród ćwiczeń z sekcji Sprawdź się (oprócz 4 i 6).
Wybrany uczeń z każdej grupy prezentuje rozwiązanie na tablicy.
Jeżeli nikt z grupy nie miał pomysłu w fazie wstępnej zadania, grupa może poprosić o pomoc wybranego ucznia z innej grupy, ale tylko we wprowadzeniu, a nie rozwiązaniu całego zadania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie 4 z sekcji Sprawdź się.
Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu wybraną przez nauczyciela metodą.
Praca domowa:
Ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości przed kartkówką.