Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Długości odcinków w graniastosłupach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa: X Stereometria, poziom podstawowy

Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje odcinki w graniastosłupie,

  • porównuje długości odcinków w graniastosłupie,

  • oblicza długości odcinków w graniastosłupie z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych, twierdzenia Pitagorasa i innych własności trójkątów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody pracy:

  • burza mózgów

  • dyskusja

  • ćwiczeniowa

Formy pracy:

  • praca całą klasą

  • praca w parach

  • praca samodzielna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e‑podręczniku

  • modele graniastosłupów

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina dotychczasowe wiadomości o kątach i odcinkach w graniastosłupach (może się w tym celu posłużyć materiałami z poprzednich lekcji e‑podręcznika).

  2. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wskazanie charakterystycznych trójkątów prostokątnych w różnych modelach graniastosłupów.

  2. Nauczyciel analizuje przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj, pokazując również niektóre zależności między odcinkami na modelach lub apletach 3D w GeoGebrze.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom Prezentację przykładu obliczania długości odcinków w graniastosłupach. Stara się, aby pomysły na kolejne kroki wychodziły od uczniów, prowadzi dyskusję nad kolejnymi etapami rozwiązywania zadania.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Każda z grup losuje jedno zadanie spośród ćwiczeń z sekcji Sprawdź się (oprócz 4 i 6).

  5. Wybrany uczeń z każdej grupy prezentuje rozwiązanie na tablicy.

  6. Jeżeli nikt z grupy nie miał pomysłu w fazie wstępnej zadania, grupa może poprosić o pomoc wybranego ucznia z innej grupy, ale tylko we wprowadzeniu, a nie rozwiązaniu całego zadania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie 4 z sekcji Sprawdź się.

  2. Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu wybraną przez nauczyciela metodą.

Praca domowa:

Ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Rodzaje graniastosłupów

Wskazówki metodyczne:

Aplet można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości przed kartkówką.