Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole czworokąta o danych przekątnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
4. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
8. korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
9. wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
11.stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
12. przeprowadza dowody geometryczne;
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1. wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa własności przekątnych w czworokątach,
znajduje związki między przekątnymi i polami czworokątów,
uzasadnia wzory na pola czworokątów na podstawie długości przekątnych i/lub dodatkowej informacji o czworokącie,
wykorzystuje wzory na pola czworokątów w rozwiązywaniu zadań i zagadnień praktycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
technika niedokończonych zdań
metoda kota i myszy
lekcja odwrócona
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z twierdzeniami zawartymi w sekcji „Przeczytaj” oraz analizują przedstawione tam dowody.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają informacje o przekątnych czworokątów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie krótko prezentują wiadomości, jakie uzyskali w domu, po zapoznaniu się z sekcją Przeczytaj.
Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną a wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.
Uczniowie w parach, metodą kota i myszy, rozwiązują ćwiczenia 1 – 5 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem – procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowania lekcji w kontekście nowych umiejętności, które nabyli na lekcji, wykorzystując technikę zdań niedokończonych.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wskazując na słabe i mocne strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Obliczanie pól i obwodów czworokątówObliczanie pól i obwodów czworokątów
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć.
do utrwalania wiedzy.
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.
jako poszerzenie wiedzy w lekcjach: „Pole kwadratu”, „Pole prostokąta”, „Pole rombu”, „Pole trapezu”, „Pole równoległoboku”.