Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Nazizm

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V Państwo, myśl polityczna, demokratyzacja.

Uczeń:

8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz dokonuje ich krytyki z punktu widzenia praw człowieka i demokracji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia podstawowe założenia ideologii nazizmu;

  • wyjaśnia, w jaki sposób nazistowskie koncepcje ideologiczne doprowadziły do zbrodni;

  • identyfikuje źródła ideologiczne nazistowskiej doktryny.

Strategie nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia najważniejsze zasady ideologii nazistowskiej. Główne jej punkty zostają zapisane na tablicy.

2. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem „Ideowe źródła nazizmu” oraz wykonują ćwiczenia zamieszczone pod nim.

3. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: „Jakie elementy doktryny nazistowskiej odpowiadają za zbrodnie Niemców podczas II wojny światowej?”. Odbywa się burza mózgów. Nauczyciel zwraca uwagę na psychologiczne zjawisko eskalacji, odwołując się do polityki NSDAP.

2. Po zakończonej dyskusji nauczyciel zadaje pytanie: „Czy elementy nazizmu, zidentyfikowane jako czynniki zbrodni, mogą w jakiejś formie występować również w innych doktrynach lub programach politycznych?”. W trakcie burzy mózgów uczniowie przeprowadzają przegląd znanych im ideologii.

3. Nauczyciel zwraca uwagę na warunki społeczne, ekonomiczne i polityczne, w jakich naziści doszli do władzy w Niemczech.

Faza podsumowująca

1. Zapoznanie się z animacją „Czy nazizm to przeszłość?”.

2. Nauczyciel podsumowuje dyskusję oraz zwraca uwagę na wieloaspektowy charakter zjawiska narodowego socjalizmu.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Michael Burleigh, Trzecia Rzesza. Nowa historia, Kraków 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.