Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Powstanie NSZZ „Solidarność”
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia okoliczności powstania NSZZ „Solidarność” i wymienia jej najważniejszych przedstawicieli.
przedstawia najważniejsze postulaty związku oraz wyjaśnia znaczenie logotypu „Solidarności”.
określa, na ile „Solidarność” była związkiem zawodowym, a na ile ruchem społecznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz omawia planowany przebieg lekcji.
Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Zwycięski strajk oraz Więcej niż związek zawodowy,
Grupa 2 i 5 – Komuniści w krajach bloku wschodniego: „Solidarność to kontrrewolucja” oraz Czas nadziei,
Grupa 3 i 6 – Struktura i ludzie związku oraz Program.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby przeczytał polecenie nr 2: „Wskaż główne przyczyny ogłoszenia stanu wojennego. Oceń, na ile miało to związek z powstaniem NSZZ Solidarność”. Poleca uczniom, aby w dotychczasowych grupach opracowali odpowiedź na podstawie e‑materiału. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, omawiając określenie „karnawał Solidarności”.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 3, 4 i 5, przyporządkowując uczestników porozumień sierpniowych, a także wskazując właściwe odpowiedzi na podstawie tekstów źródłowych. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Na koniec uczniowie wspólnie omawiają ćwiczenia na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Waszym zdaniem na ile „Solidarność” była związkiem zawodowym, na ile ruchem społecznym, a na ile organizacją polityczną? Uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi wraz z argumentacją.
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „Powstanie NSZZ Solidarność”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Prowadzący omawia na koniec przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów w grupach.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
J. Eisler, Polskie miesiące, czyli kryzys(y) w PRL, Warszawa 2008.
J. Holzer, Europa zimnej wojny, Kraków 2012.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Linia chronologiczna”, aby przygotować się do późniejszej pracy. Informacje w niej zawarte mogą być także wykorzystane w późniejszych lekcjach omawiających wydarzenia w Polsce w latach 80. XX w. oraz wydarzenia 1989 roku.