Dla nauczyciela
Autor: Hanna Mąka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wiadomości o funkcjach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, interpretuje i przetwarza informacje wyrażone w postaci wykresu funkcji;
wybiera poprawną własność funkcji, dzięki której odczytuje wymagane dane z wykresu w celu w ich interpretacji;
uzyskuje potrzebne informacje na podstawie wykresu funkcji;
dokonuje interpretacji danych z wykresu do analizy wybranych zastosowań funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
burza mózgów;
liga zadaniowa;
technika świateł drogowych;
technika niedokończonych zdań.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i słuchawkami/tablety/smartfony z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kolorowe kartki lub metodniki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z materiałami z sekcji: „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj” – fragment do Przykładu 1 (na temat opisów przykładów przekształceń, które są lub nie są funkcjami). Analizują informacje z Filmu edukacyjnego i przygotowują przykłady zgodnie z Poleceniem 2a.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Zastosowanie wiadomości o funkcjach”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu lub sam je przedstawia (formułuje je w „języku uczniów” na podstawie celów operacyjnych).
Wybrany uczeń przypomina definicję funkcji.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, podają przykłady przyporządkowań, które są funkcjami i przykłady przyporządkowań, które nie są funkcjami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują Przykłady 2–4 z sekcji: „Przeczytaj”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów. Następnie wykonują Polecenie 2b z sekcji „Film edukacyjny”.
Nauczyciel robi „stop klatkę” – prosi, aby uczniowie za pomocą świateł drogowych ocenili, na ile poradzili sobie z dotychczasową pracą.
Nauczyciel dzieli klasę na małe grupy. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która jako pierwsza rozwiąże ćwiczenia, wygrywa. Nauczyciel może nagrodzić pracę uczniów plusami za aktywność.
Członków grupy, która skończy wcześniej pracę, nauczyciel prosi o wsparcie w pracy inne grupy, które jeszcze pracują, w szczególności te, które zgłaszają problemy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu.
Prosi uczniów, o dokończenie zdania:
Na dzisiejszej lekcji najbardziej zaskoczyło mnie zastosowanie funkcji w/do ...
Jeśli jest mało czasu nauczyciel może wysłać uczniom wygenerowany kod QR i w ten sposób uzyskać informacje podsumowujące lekcję, które można omówić na następnej lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Swoje autorskie zadania, które na dziś przygotowałeś/aś do Polecenia 2 i 3a pod filmem edukacyjnym zamieść w udostępnionym pliku na one note (lub innym dokumencie współdzielonym).
Materiały pomocnicze:
Miejsca zerowe funkcjiMiejsca zerowe funkcji
Funkcja jej własności. Część IIFunkcja jej własności. Część II
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny można wykorzystać jako uzupełnienie tematu: „Funkcje liczbowe”.