Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Kim jest współczesny człowiek? Do NN*** i Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca Mirona Białoszewskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje motywy autobiograficzne w twórczości poetyckiej Mirona Białoszewskiego,
analizuje obraz człowieka i relacji międzyludzkich w wierszach Mirona Białoszewskiego,
ocenia aktualność obserwacji Mirona Białoszewskiego na temat życia społecznego w odniesieniu do rzeczywistości XXI wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: prowadzący pyta, co uczniowie zapamiętali z lektury bloku tekstowego na temat biografii Mirona Białoszewskiego i jej związków z twórczością poety. Uczniowie dzielą się swobodnie swoimi refleksjami.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli zamieszczoną w e‑materiale i wykonują indywidulanie polecenie 1 towarzyszące tej sekcji.
Następnie chętna lub wybrana osoba odczytuje wiersz NN*** Białoszewskiego. Uczniowie notują swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracowali nad tekstem w parach. Prosi o wykonanie ćwiczeń: 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie i nauczyciel dyskutują nad ich trafnością.
Ćwiczenia związane z analizą i interpretacją wiersza Ja stróż latarnik nadają z mrówkowca (ćw. 7‑9) uczniowie wykonują wspólnie pod kierunkiem nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
W ramach podsumowania lekcji nauczyciel prosi, by uczniowie wyrazili swoje opinie na temat wartości współczesnego człowieka w nawiązaniu do wierszy Mirona Białoszewskiego.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pracę domową z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Miron Białoszewski, Utwory zebrane, Warszawa 2016.
Łukasz Bukowiecki, Miejsca pamięci o Mironie Białoszewskim, [w:] Tętno pod tynkiem. Warszawa Mirona Białoszewskiego, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.