Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R7aGrhcUkUlmC1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź. Skrót NN oznacza Możliwe odpowiedzi: 1. „nihil novi” (łac., nic nowego), 2. „nie należy”, 3. „nomen nescio” (łac., imię nieznane), 4. „nienotowany”
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jaką formę wypowiedzi i treści zapowiada tytuł utworu Mirona Białoszewskiego Do NN**.

R1ZuwppDOjElP
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
111
Ćwiczenie 3
R122aCB1chDnW
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Uzupełnij tabelę ukazującą środki artystyczne zastosowane w wierszu Do NN*** i ich funkcje.

R1PWXtDBjaIxJ
Miron Białoszewski, Do NN***, [w:] tegoż, Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, wyd. 2 popr., Warszawa 2016, s. 83.
RWNhuSFiX7zlI
Środek artystyczny (Uzupełnij). Cytat z wiersza (Uzupełnij). Funkcja środka artystycznego (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Nazwij zabieg kompozycyjny zastosowany w wierszu Do NN*** i wyjaśnij jego znaczenie dla wymowy utworu.

R1GO5yWoNlaYO
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
211
Ćwiczenie 6

Czy obraz relacji międzyludzkich w wierszu Do NN** jest aktualny w XXI wieku? Sformułuj tezę i poprzyj ją dwoma argumentami. Argumenty zilustruj przykładami z tekstu Białoszewskiego i z innych tekstów kultury.

R1OGomUsoyzWT
Teza: (Uzupełnij). Argument 1: (Uzupełnij). Przykład 1: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij). Przykład 2: (Uzupełnij).

Tekst do ćw. 7–9

Miron Białoszewski Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca

Ja
stróż
latarnik
nadaję z mrówkowca

Nie zabłądźcie.

Bądźcie. Mijajcie, mijajmy się,
ale nie omińmy.
Mińmy.
My!
Wy! co latacie
i jesteście popychani!

ja Źródło: Miron Białoszewski, Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca, [w:] tegoż, Odczepić się i inne wiersze opublikowane w latach 1976–1980, Utwory zebrane, t. 7, Warszawa 2016, s. 66.
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij różnicę gramatyczną i znaczeniową między czasownikami „mijajmy” i „omińmy” występującą w wierszu Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca.

R1NHZUk25m3C2
Różnica gramatyczna: (Uzupełnij). Różnica znaczeniowa: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Scharakteryzuj nadawcę i odbiorców wiersza Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca – wypisz ich określenia z tekstu i dodaj do nich własne (po 2 przymiotniki i 2 czasowniki).

R1GdErwP5qvL2
Określenia pojawiające się w wierszu (Uzupełnij). Twoje określenia – czasowniki (Uzupełnij). Twoje określenia – przymiotniki (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z definicją kalamburu, a następnie objaśnij, jak został skonstruowany kalambur w wierszu Mirona Białoszewskiego Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca i zinterpretuj jego wymowę.

Kalambur – „odmiana gry słów uwydatniająca dwuznaczność jakiegoś słowa lub wyrażenia przez igranie jego brzmieniowym podobieństwem do innych słów lub wyrażeń […], które są […] użyte w najbliższym kontekście” [Aleksandra Okopień‑Sławińska, kalambur, [hasło w:] Janusz Sławiński i in., Słownik terminów literackich, Wrocław 1989, s. 212].

Rn0tZN8qasPD9
Konstrukcja kalamburu: (Uzupełnij) Interpretacja kalamburu: (Uzupełnij).

Tekst do pracy domowej

Miron Białoszewski pretensjonale

z torbą między blokami
do mnie (z półchałką półćwiartką masła)
ma informatensję
– gdzie tu biuro blokowe? –
za
– jest tu biuro meldunkowe –
moją jej odpowiedzialność
i podprowadzencję
– ee to biuro rejonowe
podprowadzał mię tu mąż
ale zapomniałam –
ma mi wypominale,
i do moich poczuć się
– może to biuro nie to –
ma do mnie z góry przypuszczencję
– na pewno nieczynne –
moje poczucie się obwinna
i mimo mych
– może by … nne –
pewna mojego się od niej nieodczepieństwa
torbą mię pominna
za sobą pętelctwa

pre Źródło: Miron Białoszewski, pretensjonale, [w:] tegoż, Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, Warszawa 2016, s. 289.
Praca domowa

Zapoznaj się z wierszem Mirona Białoszewskiego pretensjonale i odpowiedz na pytania:

1) Jaka sytuacja z życia codziennego została opisana w tekście?

2) Jakie emocje i nastawienie towarzyszą w tej sytuacji podmiotowi lirycznemu i bohaterce?

3) Jaką funkcję pełnią w wierszu neologizmy?