Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Co najmniej, co najwyżej, dokładnie – w rachunku prawdopodobieństwa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XI. Kombinatoryka
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji, również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów;
2) stosuje współczynnik dwumianowy (symbol Newtona) i jego własności przy rozwiązywaniu problemów kombinatorycznych.
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza prawdopodobieństwo warunkowe i stosuje wzór Bayesa, stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym;
2) stosuje schemat Bernoulliego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia, korzystając ze wzoru na prawdopodobieństwo klasyczne
wykorzystuje aparat kombinatoryczny do wyznaczania liczby zdarzeń elementarnych i liczby zdarzeń sprzyjających
rozwiązuje tekstowe zadania probabilistyczne, zawierające sformułowania co najmniej, co najwyżej, dokładnie
stosuje obiekty matematyczne i operuje nimi, interpretuje pojęcia matematyczne
dobiera i tworzy modele matematyczne przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
technika CPM
technika obserwacji migawkowych
mapa myśli
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu komputery w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zadaniem uczniów było sporządzenie mapy myśli, zbierającej wiadomości na temat poznanych do tej pory wzorów kombinatorycznych.
Ochotnicy przedstawiają swoje mapy, w wyniku czego zostaje stworzona jedna, wspólna mapa myśli, z której wszyscy uczniowie będą korzystać na lekcji.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach techniką CPM. Ich zadaniem jest zaplanowanie działań związanych z szukaniem prawdopodobieństwa zajścia danych zdarzeń w sytuacjach, w których występuje zwrot – co najmniej, co najwyżej lub dokładnie.
Warto, aby uczniowie uwzględnili w swoich planach czas na samodzielne dochodzenie do wiedzy, a dopiero później zapoznanie się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Po ustaleniu planu i zapoznaniu się z filmem samouczkiem, uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Każda z grup techniką obserwacji migawkowych rejestruje najważniejsze elementy pracy grupy, zwracając szczególną uwagę na sposób komunikowania się i strategie wykorzystywane do rozwiązywania problemów.
Liderzy grup dzielą się refleksjami na temat metod wykorzystywanych przez grupy w celu sprawdzenia poprawności uzyskanego wyniku (bez zaglądania do odpowiedzi), organizacji pracy, jej intensywności i ukształtowanych umiejętności.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest przygotowanie diagramu Ishikawy pokazującego klasyfikację zadań „na” co najmniej, co najwyżej, dokładnie.
Materiały pomocnicze:
Zastosowanie klasycznego modelu prawdopodobieństwaZastosowanie klasycznego modelu prawdopodobieństwa
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany na zajęciach pokazujących zastosowanie kombinatoryki do ustalania liczby elementów sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu.