Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania prowadzące do rozwiązywania nierówności z wartością bezwzględną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności nie większym niż: , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności z wartościami bezwzględnymi, w których niewiadoma znajduje się pod znakiem wartości bezwzględnej lub występuje samodzielnie
korzystając z definicji i własności modułu upraszcza wyrażenia zawierające wartość bezwzględną
rozwiązuje nierówność kwadratową z wykorzystaniem własności wartości bezwzględnej
ustala liczbę rozwiązań nierówności z wartością bezwzględną w zależności od danego parametru
tworzy algorytmy rozwiązywania nierówności różnych typów
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w domu przypominają sobie metodę algebraiczną rozwiązywania nierówności liniowych z dwiema wartościami bezwzględnymi.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się wiadomościami dotyczącymi rozwiązywania nierówności z wartością bezwzględną, które przypomnieli w domu.
Uczniowie pracują w parach nad przykładami przedstawionymi w części „Przeczytaj”.
Każda para próbuje samodzielnie rozwiązać przykłady.
Uczniowie wspólnie oglądają film samouczek i weryfikują swoje rozwiązania.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 – 6 i omawiają wyniki z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jakie napotkali podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu zadania 7 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Wartość bezwzględna liczbyWartość bezwzględna liczby
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiedzy dotyczącej rozwiązywania zadań prowadzących do nierówności z wartością bezwzględną.