Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Charakterystyka bohaterów Hamleta i motywy ich postępowania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
na podstawie analizy fragmentu dramatu Hamlet Williama Szekspira dokonasz charakterystyki postaci Laertesa i Klaudiusza;
wykaże, że rozmowa między królem Klaudiuszem a Laertesem służy m.in. charakterystyce obu bohaterów Hamleta;
wyjaśni, jakich sposobów użył William Szekspir do scharakteryzowania bohaterów dramatu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w odpowiednim czasie przed zajęciami zapoznają się z dramatem Williama Szekspira Hamlet.
Nauczyciel prosi zainteresowane tematem osoby o przygotowanie filmu z różnymi wykonaniami fragmentów dramatu Hamlet zawierającymi odniesienia do postaci Laertesa i Klaudiusza. Podpowiada uczniom, by pamiętali o interpretacjach w oryginalnej wersji językowej (np. Kennetha Branagha) czy wykonaniu Teresy Budzisz‑Krzyżanowskiej ze Starego Teatru w Krakowie. Oczywiście najciekawsze będą propozycje samodzielnie wyszukane przez uczniów. Istotny będzie również ich montaż i ewentualny komentarz twórcy prezentacji. Nauczyciel zapowiada, że praca uczniów zostanie oceniona.
Wszystkim uczniom poleca zapoznanie się z blokiem tekstowym lekcji: Charakterystyka bohaterów Hamleta i motywy ich postępowania.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od obejrzenia i wysłuchania teatralnych (filmowych, radiowych) fragmentów Hamleta przygotowanych przez uczniów. Nauczyciel prosi następnie uczestników zajęć o krótką refleksję i odpowiedź na dwa wstępne pytania: Kim jest Hamlet? Kim są Laertes i Klaudiusz? Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami, a jedna osoba notuje najcelniejsze odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza audiobook i prosi uczniów, by podczas jego słuchania notowali najważniejsze informacje na temat pojawiających się tam bohaterów. Dopasowują osoby dramatu przedstawione w multimedium (rodzice Hamleta, Ofelia, Horacy) do jednej z trzech kategorii:
a) Postaci jednoznacznie pozytywne
b) Postaci jednoznacznie negatywne
c) Postaci mające cechy pozytywne i negatywne.Uczniowie w parach na podstawie audiobooka wykazują, że słowa wypowiadane przez Hamleta pod adresem matki (akt I, sc. 2 oraz akt III, sc. 4) pośrednio charakteryzują też jego samego.
Ćwiczenia 4‑7 z sekcji „Sprawdź się” uczniowie również wykonują w parach. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi wybranych grup, a następnie poleca wykonanie ćw. 1, 2 , 3 - uczniowie pracują indywidualnie, a następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Ćwiczenie 8 uczniowie mogą wykonać w domu.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, jakich sposobów użył William Szekspir do scharakteryzowania bohaterów dramatu. Chętni uczniowie odpowiadają na pytanie. Na koniec jedna osoba podsumowuje wiadomości z lekcji.
Praca domowa:
Na podstawie lektury rozmowy Poloniusza z królem Klaudiuszem i królową Gertrudą napisz tekst, w którym wyjaśnisz, jakich sposobów charakteryzowania Poloniusza użył W. Szekspir oraz scharakteryzujesz tego bohatera dramatu.
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Hamlet Williama Szekspira w reż. Waldemara Modestowicza, słuchowisko radiowe.
Stanisław Helsztyński, „Hamlet” Wiliama Szekspira, Warszawa 1969.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.