Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Śmierć bliskich jako doświadczenie sytuacji granicznych w życiu człowieka. O różnych sposobach przeżywania żałoby. Trzy kolory niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski i 33 sceny z życia, reż. Małgorzata Szumowska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
7) rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej artystyczny i wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji:

  • Zinterpretujesz filmy: Trzy kolory: Niebieski Krzysztofa Kieślowskiego i 33 sceny z życia Małgorzaty Szumowskiej.

  • Zinterpretujesz teksty staropolskie o śmierci.

  • Poznasz funkcje pogrzebu.

  • Przypomnisz sobie motyw theatrum mundi.

  • Poznasz związki frazeologiczne związane ze śmiercią.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie oglądają filmy: Trzy kolory niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski i 33 sceny z życia, reż. Małgorzata Szumowska.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat recepcji filmów. Pyta, o czym, według uczniów, opowiadają i czy znajdują w nich odniesienia do osobistych doświadczeń.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Może zrobić krótki wykład na temat motywu śmierci w literaturze, teatrze, sztuce. Może również zaznaczyć, że dla twórców podejmowanie tego tematu jest często sposobem radzenia sobie z utratą najbliższych – przeżywania żałoby.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Śmierć bliskich jako doświadczenie graniczne w życiu człowieka. O różnych sposobach przeżywania żałoby. Trzy kolory niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski i 33 sceny z życia, reż. Małgorzata Szumowska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel (uzupełniając informacje z sekcji „Przeczytaj”) prezentuje sylwetkę reżyserki – Małgorzaty Szumowskiej.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o przedstawienie zarysu fabuły filmu M. Szumowskiej (jako uzupełnienie materiału z sekcji „Przeczytaj”).

  3. Nauczyciel podsumowuje wymowę współczesnych (filmowych) obrazów śmierci i zapowiada uczniom, że za chwile porównają je z obrazem przeżywania żałoby w polskiej poezji renesansowej.

  4. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Może także krótko zaprezentować sylwetkę Łukasza Górnickiego. Następnie uczniowie wykonują polecenie 1 – indywidualnie formułują odpowiedź na pytanie: Jaki portret osoby w żałobie wyłania się z tego tekstu?. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o zaprezentowanie odpowiedzi, a innych o uzupełnienie i skomentowanie.

  5. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przedstawienie odpowiedzi i komentuje ją.

  6. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1 i 2 – wybrane osoby prezentują odpowiedzi.

  7. Nauczyciel daje uczniom czas na zapoznanie z tekstami 1 i 2 (ćwiczenie 3). Pyta, kto zgadza się ze zdaniem Żiżka. Prosi chętnych uczniów o przedstawienie argumentacji za i przeciw – następuje krótka dyskusja.

  8. Ćwiczenia 4, 5, 6 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel może – wprowadzając uczniów do ćwiczenia 4 – poprosić jedną osobę o przypomnienie historii Hioba.

  9. Uczniowie przystępują do ćwiczenia 7. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji – do odwołania się do materiału z lekcji i (ewentualnie) przywołania także własnych doświadczeń w zetknięciu ze śmiercią.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel robi krótki wykład na temat toposów Deus ridens i teatru świata, po czym zachęca uczniów do wypowiedzi na forum (ćwiczenie 8).

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o podsumowanie refleksji płynących z omawianych filmów.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się przykładami poezji współczesnej mierzącej się z tematem śmierci. Może także zasugerować zapoznanie się z książką Tadeusza Różewicza Matka odchodzi. Uczniowie mogą opisać swoje odczucia po zapoznaniu się z utworami.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów do zdobycia informacji na temat obrządków pogrzebowych różnych kultur i przemyślenia ich funkcji.

Materiały pomocnicze:

  • Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.

  • Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.

  • Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.

  • Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.