Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: historia
Temat: Ziemianie, bankierzy i chłopi. Zmiany społeczne pod zaborami
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje zmiany społeczne, jakie zaszły w polskim społeczeństwie w XIX wieku;
omawia proces urbanizacji ziem polskich w XIX wieku;
wyjaśnia przyczyny migracji Polaków – wewnętrznych i zewnętrznych;
wskazuje kierunki emigracji Polaków w XIX wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i cele lekcji. Omawia plan przebiegu zajęć.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do ośmiu, a następnie utworzyli grupy zgodnie z numerami, które im przypadły. Każdy zespół zapoznaje się z akapitem „Koleją ku nowoczesności”, a następnie opracowuje swój fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupy 1 i 4 – W pałacach i dworach,
grupy 2 i 5 – W miejskim pejzażu,
grupy 3 i 6 – Pod chłopską strzechą oraz Swoi czy obcy?,
grupy 4 i 8 – Z biedy za morza.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza pierwszy z filmów dotyczący zmian społecznych pod zaborami. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenie 2: „Określ, jakie czynniki wpływały na zmiany społeczne. Wskaż, który z nich twoim zdaniem odegrał najważniejszą rolę w przemianach na ziemiach polskich w okresie rozbiorów”. Po wyznaczonym wcześniej czasie wskazana osoba (lub ochotnik) przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą ją uzupełniać. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wskazują, w którym zaborze przemiany społeczne były najgłębsze i zaszły najszybciej. Uzasadniają swoje odpowiedzi.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się” – od najprostszych do trudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie się do nich ustosunkowuje. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Na koniec zajęć prowadzący omawia ich przebieg oraz pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
(Dla uczniów chętnych) Obejrzyj drugi z filmów poświęcony migracjom, a następnie wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
J. Bojko, Okruszyny z Gręboszowa, w: Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2000.
W. Witos, Moje wspomnienia, Warszawa 1981.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 2: Chata; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2: Bronisława Rychter‑Janowska, Święcone we dworze; domena publiczna, Związek Szlachty Polskiej, szlachta.waw.pl, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2: Dzieci podczas pracy w fabryce; domena publiczna, Mediadrumimages, The Irish Sun.
Ćwiczenie 7: Burżuazja, rysunek Émile’a Pougeta z czasopisma „Le Père peinard”, 1894 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.