Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni prostopadłościanu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa wzór na pole powierzchni prostopadłościanu, gdy dane są jego krawędzie;
oblicza pole powierzchni prostopadłościanu o zadanych krawędziach;
wykorzystuje poznaną wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
praca z ekspertem;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela tematu: „Pole powierzchni prostopadłościanu” i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają pojęcia i wzory związane z prostopadłościanem.
Faza realizacyjna:
Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcjach „Przeczytaj”, „Animacja 3D” oraz „Sprawdź się”.
Nauczyciel wspólnie z uczniami wyprowadza wzór na pole powierzchni prostopadłościanu.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy i w tych grupach pracują do końca lekcji. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań z sekcji „Przeczytaj”. W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Animacja 3D”. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której eksperci wyjaśniają niezrozumiałe elementy z materiału. Eksperci wzajemnie się uzupełniają, w razie problemów proszą o pomoc nauczyciela.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑2 z sekcji „Sprawdź się”. Eksperci sprawdzają poprawność wykonanych zadań. W razie trudności do omówienia włącza się nauczyciel.
Uczniowie rozwiązują zadania 3‑5 z sekcji „Sprawdź się” na czas (od zadania łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku. Eksperci dopowiadają istotne elementy, a nauczyciel wspomaga w razie trudności.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pole powierzchni prostopadłościanuPole powierzchni prostopadłościanu
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać materiał w sekcji „Animacja 3D” podczas realizacji tematów dotyczących pól powierzchni brył lub do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jej treścią i przygotowują do pracy na zajęciach tak, aby samodzielnie rozwiązywać zadania dotyczące wyznaczania pola powierzchni prostopadłościanu.