Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie jest zastosowanie jodu?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia zastosowania jodu;

  • interpretuje znaczenie liczby jodową dla kwasów tłuszczowych;

  • omawia sposób otrzymywania trudnotopliwych metali przy użyciu jodu;

  • przeprowadzi doświadczenie na wykrywanie skrobi w produktach spożywczych.

Strategie nauczania:

  • problemowa;

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda odwróconej klasy;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • technika gadająca ściana;

  • technika okienko informacyjne;

  • technika zdań podsumowujących;

  • eksperyment uczniowski;

  • symulacja interaktywna.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.

Przed lekcją

Metoda odwróconej klasy. Uczniowie mają zapoznać się z częścią „Przeczytaj”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: Czym jest jodyna?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów, którzy odpowiadają na pytanie: Jakie zastosowania ma jod?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Na podstawie informacji uzyskanych podczas zapoznawania się z treściami e‑materiału w domu, uzyskanymi podczas fazy wstępnej, uczniowie przygotowują plakat na temat zastosowania jodu. Forma plakatu dowolna: opisowa/graficzna. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.

  2. Eksperyment chemiczny – „Badanie wykrywania skrobi w produktach spożywczych”. Nauczyciel rozdaje karty pracy, przygotowuje odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe niezrozumiałe kwestie.

  3. Uczniowie analizują w parach symulację interaktywną, zawartą w e‑materiale. Na jej podstawie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  4. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej) kartkę w zeszycie. W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja może być wykorzystana przez uczniów jako pomoc w przeprowadzeniu doświadczenia lub zastąpić doświadczenie na lekcji poprzez analizę symulacji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Dlaczego jod jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego?

  • Co to jest dagerotyp?

  • Co to jest liczba jodowa?

  • Na czym polega metoda otrzymywania trudnotopliwych metali przy użyciu jodu?

  • Czym jest i do czego służy płyn Lugola.

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.

  2. Doświadczenie chemiczne: „Badanie wykrywania skrobi w produktach spożywczych”

Szkło i sprzęt laboratoryjny: szalki Petriego, pipety, nóż.

Odczynniki chemiczne: płyn Lugola/jodyna, kleik skrobiowy.

Materiał badawczy – produkty spożywcze: chleb, banan, ogórek, kiełbasa mortadela, jabłko.

Instrukcja wykonania:

A. Przygotowanie próby kontrolnej:

  • Na szalce Petriego umieść niewielką ilość kleiku skrobiowego.

  • Na kleik skrobiowy nanieś jedną kroplę jodyny.

  • Obserwuj zachodzące zmiany.

B. Badanie wykrywania skrobi w produktach spożywczych:

  • Umieść niewielki kawałek produktu spożywczego na szalkę Petriego.

  • Na produkcie umieść jedną/dwie krople jodyny.

  • Obserwuj zachodzące zmiany.

  1. Karta charakterystyki substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

R1Oc3N0hWkPQb

Plik PDF o rozmiarze 65.96 KB w języku polskim