Dla nauczyciela
Autor: Janusz Karkut, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Okręgi rozłączne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4) posługuje się równaniem okręgu .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne i informatyczne;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza współrzędne środków i długości promieni okręgów;
sprawdza, czy dane okręgi są rozłączne;
wyznacza wartości parametrów, dla których okręgi są rozłączne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
pokaz multimedialny;
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputer z rzutnikiem multimedialnym i z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się ze wstępem sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie przypominają definicję koła i okręgu oraz równania okręgu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.
Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.
Następnie uczniowie pracują indywidualnie – rozwiązują ćw. 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie rozwiązują testy samosprawdzające. Osoby, które rozwiążą test bezbłędnie mogą zostać nagrodzone oceną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Punkty wspólne dwóch okręgówPunkty wspólne dwóch okręgów
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać materiał w sekcji „Testy samosprawdzające” do powtórzenia przed sprawdzianem.