Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Co miał na myśli Arystoteles? Różne znaczenia kategorii katharsis

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
4) określa wpływ starożytnego teatru greckiego na rozwój sztuki teatralnej; rozumie pojęcie katharsis i charakteryzuje jego rolę w kształtowaniu odbioru dzieła;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
13) rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich.
Lektura obowiązkowa
1) Arystoteles, Poetyka, Retoryka (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się ze stanem badań nad kategorią kátharsis.

  • Rozpoznasz elementy tragedii, konieczne do wywołania uczuć litości i trwogi.

  • Porównasz różne interpretacje kategorii kátharsis.

  • Zanalizujesz fragmenty tragedii Sofoklesa w celu wskazania realizacji zasady kátharsis.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • odróżnia kategorie mimesiskatharsis;

  • wyjaśnia znaczenie pojęcia katharisis, przywołując stan badań nad tą kategorią;

  • wymienia elementy tragedii według Arystotelesa;

  • przedstawia aspekty pojęcia katharsis otwierające różne pola interpreatcyjne;

  • rozpoznaje Arystotelesowskie cechy tragedii na przykładzie Antygony Sofoklesa;

  • odnosi pojęcie katharsis do własnego doświadczenia jako odbiorcy dzieł kultury.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie notatki na temat Poetyki Arystotelesa oraz znaczenia tego dzieła dla późniejszej teorii literatury.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje notatki o Poetyce Arystotelesa. W trakcie ich odczytywania jeden z uczniów rysuje na tablicy mapę myśli, zbierając na niej najważniejsze informacje. Treść do mapy podają wszyscy uczniowie po każdej prezentacji.

  3. Nauczyciel pyta: czy zdarza się wam odczuć, podczas obcowania z literaturą lub sztuką, uczucia oczyszczenia? Uczniowie mogą wymienić swoje lektury, filmy lub spektakle teatralne, które silnie na nich oddziałały. Następnie powinni zastanowić się, dlaczego doświadczyli tak silnych emocji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem e‑materiału. Uczniowie przystępują do cichego czytania treści w sekcji „Przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie należy omówić treść lektury, zwracając uwagę na trudne do zrozumienia części, np. dotyczące elementów tragedii i ich znaczenia oraz identyfikacji w tekście czy cytaty z Arystotelesa.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie dzielą się na pięć grup i zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie każda grupa opracowuje odpowiedź na polecenie 1: przygotowują przykłady pomagające w interpretacji pojęcia katharsis na gruncie jednej z wybranych perspektyw: estetycznej, etycznej, religijnej, medycznej i w interpretacji Pierre’a Somville’a

  3. Weryfikacja wiedzy uczniów. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1‑6. Omówienie wyników na forum klasy.

  4. Ostatnie ćwiczenie, nr 7, uczniowie rozwiązują w parach. Mogą się tu posłużyć przykładami dzieł, które wymienili na początku lekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
    – Czy katharsis to kategoria estetyczna?
    – Jakie znaczenie mają poszukiwania Arystotelesa na gruncie estetyki dla późniejszej teorii literatury?

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie nr 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • Arystoteles, Retoryka‑Poetyka, t. 1, tłum. H. Podbielski, Warszawa 1988.

  • Szczeklik Andrzej, Katharsis, Kraków 2003.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.