Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Co miał na myśli Arystoteles? Różne znaczenia kategorii katharsis
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się ze stanem badań nad kategorią kátharsis.
Rozpoznasz elementy tragedii, konieczne do wywołania uczuć litości i trwogi.
Porównasz różne interpretacje kategorii kátharsis.
Zanalizujesz fragmenty tragedii Sofoklesa w celu wskazania realizacji zasady kátharsis.
Cele operacyjne. Uczeń:
odróżnia kategorie mimesis i katharsis;
wyjaśnia znaczenie pojęcia katharisis, przywołując stan badań nad tą kategorią;
wymienia elementy tragedii według Arystotelesa;
przedstawia aspekty pojęcia katharsis otwierające różne pola interpreatcyjne;
rozpoznaje Arystotelesowskie cechy tragedii na przykładzie Antygony Sofoklesa;
odnosi pojęcie katharsis do własnego doświadczenia jako odbiorcy dzieł kultury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie notatki na temat Poetyki Arystotelesa oraz znaczenia tego dzieła dla późniejszej teorii literatury.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje notatki o Poetyce Arystotelesa. W trakcie ich odczytywania jeden z uczniów rysuje na tablicy mapę myśli, zbierając na niej najważniejsze informacje. Treść do mapy podają wszyscy uczniowie po każdej prezentacji.
Nauczyciel pyta: czy zdarza się wam odczuć, podczas obcowania z literaturą lub sztuką, uczucia oczyszczenia? Uczniowie mogą wymienić swoje lektury, filmy lub spektakle teatralne, które silnie na nich oddziałały. Następnie powinni zastanowić się, dlaczego doświadczyli tak silnych emocji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem e‑materiału. Uczniowie przystępują do cichego czytania treści w sekcji „Przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie należy omówić treść lektury, zwracając uwagę na trudne do zrozumienia części, np. dotyczące elementów tragedii i ich znaczenia oraz identyfikacji w tekście czy cytaty z Arystotelesa.
Praca z multimedium. Uczniowie dzielą się na pięć grup i zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie każda grupa opracowuje odpowiedź na polecenie 1: przygotowują przykłady pomagające w interpretacji pojęcia katharsis na gruncie jednej z wybranych perspektyw: estetycznej, etycznej, religijnej, medycznej i w interpretacji Pierre’a Somville’a
Weryfikacja wiedzy uczniów. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1‑6. Omówienie wyników na forum klasy.
Ostatnie ćwiczenie, nr 7, uczniowie rozwiązują w parach. Mogą się tu posłużyć przykładami dzieł, które wymienili na początku lekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– Czy katharsis to kategoria estetyczna?
– Jakie znaczenie mają poszukiwania Arystotelesa na gruncie estetyki dla późniejszej teorii literatury?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenie nr 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Arystoteles, Retoryka‑Poetyka, t. 1, tłum. H. Podbielski, Warszawa 1988.
Szczeklik Andrzej, Katharsis, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.