Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Przemysław Michalski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zasada zachowania energii w zadaniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

II. Mechanika.
Uczeń:
10) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

II. Mechanika.
Uczeń:
20) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia zasadę zachowania energii mechanicznej oraz wzory pozwalające wyznaczyć poszczególne składniki tej energii,

  2. wykorzystuje zasadę zachowania energii mechanicznej w prostych sytuacjach, tj. swobodny spadek lub ruch z tarciem,

  3. stosuje ZZEM w obecności zarówno sił wewnętrznych jak i zewnętrznych.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

rozwiązywanie zadań

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w zespole klasowym.

Środki dydaktyczne:

- tablica,
- projektor.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na poprzedniej lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią „Warto przeczytać” e‑materiału oraz rozwiązanie zadań 1–4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązanych zadań.

Faza realizacyjna:

Podczas lekcji nauczyciel, wraz z uczniami, rozwiązują zadania 5–8 z części „Sprawdź się” e‑materiału. Przy każdym zadaniu, nauczyciel prosi uczniów o jego analizę, tj. wskazanie zachodzących przemian energii, wskazanie sił wewnętrznych/zewnętrznych wykonujących pracę oraz rozwiązanie zagadnienia.

Faza podsumowująca:

Podsumowanie zachodzi po rozwiązaniu każdego zadania i opiera się na sprawdzeniu wiedzy uczniów dotyczących przemian energii w danym zagadnieniu. Nauczyciel przeznacza też czas na dodatkowe pytania i wątpliwości. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów, by wskazali w swoim otoczeniu kilka zjawisk, w opisie których można skorzystać z zasady zachowania energii. Jeśli jest to możliwe – uczniowie powinni obliczyć wartości energii w danym zagadnieniu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium można wykorzystać podczas lekcji (jako dodatkowe zadanie), zlecić uczniom do samodzielnego opracowania w domu, lub wykorzystać je podczas realizacji innych tematów związanych z wahadłem matematycznym.