| Monika Sitek, Włodzimierz Natorf |
| |
| Czy istnieje związek między zachowaniem momentu pędu w układzie odosobnionym a drugim prawem Keplera? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej dla tego zakresu |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki. III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: 6) posługuje się pojęciem momentu pędu punktu materialnego i bryły; stosuje do obliczeń związek między momentem pędu i prędkością kątową; 7) stosuje zasadę zachowania momentu pędu IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 1) posługuje się prawem powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego; wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał; 3) analizuje jakościowo wpływ siły grawitacji Słońca na niejednostajny ruch planet po orbitach eliptycznych i siły grawitacji planet na ruch ich księżyców; 6) interpretuje II prawo Keplera jako konsekwencję zasady zachowania momentu pędu. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
analizuje moment pędu planety poruszającej się po torze eliptycznym,
wiąże stałość tego momentu pędu z centralnym charakterem siły grawitacji,
przedstawia i omawia związek pomiędzy prawem Keplera a zasadą zachowania momentu pędu.
|
| flipped classroom, nauczanie problemowe |
| indywidualne wypowiedzi uczniów |
| praca w zespole klasowym, praca indywidualna |
| urządzenia multimedialne dla każdego ucznia w celu rozwiązywania zadań |
| e‑materiały: „Jaka jest treść II prawa Keplera?”, „Prawa Keplera w obliczeniach”, „Zasada zachowania momentu pędu” , „Moment pędu punktu materialnego oraz moment pędu bryły sztywnej”, „Prawo powszechnego ciążenia”. |
|
|
Uczniowie samodzielnie w domu zapoznają się z tekstem e‑materiału, wspomagając się w razie potrzeby tekstami materiałów pomocniczych. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie: - pojęcia momentu pędu w ruchu punktu materialnego, - brzmienia zasady zachowania momentu pędu w takim ruchu, - centralnego charakteru siły grawitacji. Na tablicy nauczyciel rysuje ruch ciała po okręgu i zaznacza na nim wektor wodzący, pęd i moment pędu. Obok rysunek Słońca i planety z siłami grawitacji skierowanymi wzdłuż promienia wodzącego. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, które jest tematem lekcji. |
|
Uczniowie rysują trzeci rysunek, ilustrujący II prawo Keplera. Podają także jego treść. Nauczyciel prosi uczniów – w trakcie tego etapu lub na jego zakończenie – o podanie odpowiedzi do zadań 2, 3, 4 i 5, traktując to jako pytania kontrolne. W drugim etapie uczniowie podają matematyczne związki niezbędne do określenia zależności pomiędzy II prawem Keplera, zasadą zachowania momentem pędu i centralnym charakterem siły grawitacji. W razie potrzeby nauczyciel komentuje lub uzupełnia wypowiedzi uczniów, objaśnia kroki niezrozumiałe. Dba także o właściwe sformułowanie logicznych związków (równoważność, wynikanie) pomiędzy tymi trzema elementami, by doprowadzić do pełnej struktury logicznej w obrębie „prawo powszechnego ciążenia – zasada zachowania momentu pędu – II prawo Keplera”, opisanej w tekście, w punkcie „Podsumowanie”. Nauczyciel kładzie również nacisk na prawidłowe operowanie zależnościami wektorowymi w przedstawianiu problematyki momentu siły grawitacji i zasady zachowania momentu pędu, w tym w odniesieniu do ruchu po elipsie. |
|
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania sprawdzające 6, 7 i 8. Nauczyciel sprawdza poprawność każdego rozwiązania. |
|
Uczniowie wykonują polecenia związane z samouczkiem. Dzięki temu nie tylko utrwalają wiadomości i umiejętności nabyte podczas lekcji, ale zapoznają się z nietypowym problemem wynikającym z II prawa Keplera i jego interpretacji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą wykorzystać samouczek w domu, przygotowując się do lekcji o podobnej strukturze. |