Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Analiza i interpretacja tekstu literackiego: jak pisano o miłości? Do trupa Jana Andrzeja Morsztyna

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
13) wybrane wiersze następujących poetów:Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp‑Szarzyński;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele lekcji. Uczeń:

  • przeanalizuje tekst literacki: Do trupa Jana Andrzeja Morsztyna, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji;

  • wskaże podobieństwa i kontrasty między bohaterami Do trupa;

  • omówi kompozycję utworu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna lub rzutnik;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat motywu vanitas w kulturze baroku.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom malarskie dzieła mistrzów baroku i omawia symbolikę wanitatywną. Rozwija również temat znaczenia kwestii metafizycznych w kulturze baroku.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstami w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozważają następujące problemy:
    - źródła manieryzmu w sztuce;
    - metafizyczny lęk jako kondycja człowieka epoki baroku;
    - tradycja literacka tematu miłości w piśmiennictwie polskim.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi wybraną osobę o głośne odczytanie sonetu Do trupa. Następnie uczniowie zapoznają się z częścią „Czytaj dalej”, zawierającą model analizy i interpretacji sonetu.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”, dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.

  3. Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się” związane z sonetem Jana Andrzeja Morsztyna. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie: przedstawienie kolejnych kroków analizy i interpretacji utworu, które pozwoliły na określenie wymowy utworu.

  2. Prowadzący zajęcia stawia wybranej osobie pytanie podsumowujące: Na czym polega wyjątkowość omawianego utworu? Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, a nauczyciel komentuje, odwołując się do kontekstu krytyczno‑literackiego.

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Dlaczego ludzie cierpią z powodu miłości? Napisz rozprawkę, w której rozważysz to pytanie, odwołując się do sonetu Do trupa.

Materiały pomocnicze:

  • Jadwiga Kotarska, O barokowym wirydarzu, [w:] Lekcje czytania. Eksplikacje literackie. Część 1, red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991.

  • Wybór poezji, oprac. Wiktor Weintraub, Wrocław 1988.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.