Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Analiza i interpretacja tekstu literackiego: jak pisano o miłości? Do trupa Jana Andrzeja Morsztyna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe.
Cele lekcji. Uczeń:
przeanalizuje tekst literacki: Do trupa Jana Andrzeja Morsztyna, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji;
wskaże podobieństwa i kontrasty między bohaterami Do trupa;
omówi kompozycję utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat motywu vanitas w kulturze baroku.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom malarskie dzieła mistrzów baroku i omawia symbolikę wanitatywną. Rozwija również temat znaczenia kwestii metafizycznych w kulturze baroku.
Uczniowie zapoznają się z tekstami w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozważają następujące problemy:
- źródła manieryzmu w sztuce;
- metafizyczny lęk jako kondycja człowieka epoki baroku;
- tradycja literacka tematu miłości w piśmiennictwie polskim.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o głośne odczytanie sonetu Do trupa. Następnie uczniowie zapoznają się z częścią „Czytaj dalej”, zawierającą model analizy i interpretacji sonetu.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”, dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się” związane z sonetem Jana Andrzeja Morsztyna. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie: przedstawienie kolejnych kroków analizy i interpretacji utworu, które pozwoliły na określenie wymowy utworu.
Prowadzący zajęcia stawia wybranej osobie pytanie podsumowujące: Na czym polega wyjątkowość omawianego utworu? Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, a nauczyciel komentuje, odwołując się do kontekstu krytyczno‑literackiego.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Dlaczego ludzie cierpią z powodu miłości? Napisz rozprawkę, w której rozważysz to pytanie, odwołując się do sonetu Do trupa.
Materiały pomocnicze:
Jadwiga Kotarska, O barokowym wirydarzu, [w:] Lekcje czytania. Eksplikacje literackie. Część 1, red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991.
Wybór poezji, oprac. Wiktor Weintraub, Wrocław 1988.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.