Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obliczanie wyrazów ciągu określonego wzorem ogólnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza dany wyraz ciągu, korzystając ze wzoru ogólnego lub jego sumy
oblicza wzór ogólny ciągu, mając dane niektóre wyrazy ciągu
określa własności ciągu, na podstawie jego wyrazów
prowadzi proste rozumowania, również oparte na analogii, rozwiązując problemy z teorii ciągów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
papierowa wstęga
bezludna wyspa
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie pracując w parach, metodą papierowej wstęgi, powtarzają wiadomości na temat ciągów (z kartonu wycinają długi pasek – może być skręcony i na tym pasku na przemian zapisują pozyskane wcześniej informacje na temat ciągów).
Po skończonej pracy wymienią się wstęgami z sąsiadami z sąsiedniej ławki. Odczytują zapisane na wstędze sąsiadów wiadomości, ewentualnie dopisują to, czego tam nie ma i wstęgę podają dalej. W ten sposób wszystkie pary uczniów przypomną sobie pożądane wiadomości.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach (3 – 4 osobowych) metodą bezludnej wyspy – uczniowie wyobrażają sobie, że wylądowali na bezludnej wyspie, więc muszą sami sobie radzić. Ich zadaniem jest rozwiązanie wszystkich ćwiczeń interaktywnych w określonym czasie (np. nim na wyspie zapadnie noc).
Są na wyspie sami, więc nie wolno im zwracać się do nikogo o pomoc. Mają tylko do dyspozycji materiał z sekcji „Przeczytaj” i prezentację multimedialną. Nie wolno przy tym, przed rozwiązaniem zadania sprawdzać odpowiedzi. Każde źle rozwiązane zadanie, to dodatkowa doba na wyspie (czyli rozwiązanie w domu dodatkowych zadań). Grupa, która jako pierwsza bezbłędnie rozwiąże wszystkie ćwiczenia, odpływa z wyspy (czyli otrzymuje stopień bardzo dobry).
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup opowiadają o sposobach pracy grup, napotkanych trudnościach, dobrych pomysłach.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par. Wyjaśnia wątpliwości.
Praca domowa:
Grupy, które nie rozwiązały poprawnie któregoś z ćwiczeń interaktywnych mają za zadanie ułożenie 2 zadań podobnego typu i zapisanie co najmniej 2 sposobów ich rozwiązania.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być materiałem powtórzeniowym przed cyklem zajęć poświęconych ciągowi arytmetycznemu (lub geometrycznemu).