Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sinus, cosinus i tangens kąta rozwartego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów , , ;
4) korzysta ze wzorów , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza sinus, cosinus i tangens kąta rozwartego,
wyjaśnia zależności między wartościami funkcji trygonometrycznych kątów przyległych,
znajduje kąt o zadanym sinusie, cosinusie lub tangensie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
ekspert – nauczycielem
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie, pracując w grupach, tworzą mapy myśli, na których zamieszczają dotychczas uzyskane wiadomości na temat funkcji trygonometrycznych w trójkącie prostokątnym. W ten sposób przypominają sobie informacje, które wykorzystają w czasie zajęć.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach, zapoznając się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” i infografiką. Przy czym każda para wybiera sobie tylko jeden przykład, który dokładnie musi przeanalizować tak, aby stać się ekspertem od jego rozwiązania.
Po upływie wyznaczonego czasu ochotnicy – eksperci (w parach, w których pracowali) wcielają się w role nauczycieli, którzy przekazują zdobytą wiedzę innym.
Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania, zgłaszać wątpliwości, a także na koniec ocenić zdolności „nauczycielskie” ekspertów.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę par, na podstawie sugestii klasy.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wartości funkcji trygonometrycznych dla całkowitych wielokrotności kąta Wartości funkcji trygonometrycznych dla całkowitych wielokrotności kąta
Tożsamości trygonometryczneTożsamości trygonometryczne
Wartości funkcji trygonometrycznych wybranych kątów rozwartychWartości funkcji trygonometrycznych wybranych kątów rozwartych
Wskazówki metodyczne:
Infografika może zostać wykorzystana na lekcji o tożsamościach trygonometrycznych.