Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Alabrudzińska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi Y

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele nauczania - wymagania ogólne:

V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:

1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru(także różnymi wzorami na różnych przedziałach);

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe( nie mniejsze) lub mniejsze( nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji( o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa funkcję za pomocą wzoru, tabeli, wykresu;

  • na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykres funkcji y=fx+q, y=fx-q, gdzie q>0;

  • odczytuje z wykresu własności funkcji (dziedzinę, miejsca zerowe, zbiór wartości, współrzędne punktu przecięcia wykresu z osią Y);

  • przekształca wzór danej funkcji zgodnie z poznanymi zasadami wynikającymi z przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi Y.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • rozmowa kierowana

  • jigsaw

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • celofan, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie przypominają sobie wiadomości o funkcji - określają i rozpoznają  wykres funkcji oraz określają  podstawowe własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe).

Faza wstępna:

  • Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe (najlepiej w sposób losowy). Członek grupy otrzymuje literkę a, b, c lub d oraz swoją część materiału do opanowania, a grupa ma razem opanować całość materiału ( a+b+c+d). Gdy mamy liczbę, która po podzieleniu na cztery daje resztę, wówczas te osoby dorzucamy do innych grup, przydzielając tym osobom jedną z tych literek. Wówczas pewne literki będą w danej grupie zdublowane.

  • Osobom z literką a przydzielamy materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji y=f(x) w górę wzdłuż osi Y, mając podaną zależność y=fx+q, gdzie q>0.

  • Osobom z literką b przydzielamy materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji y=f(x) w dół wzdłuż osi Y, mając podaną zależność y=fx-q, gdzie q>0.

  • Osobom z literką c przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w górę wzdłuż osi Y.

  • Osobom z literką d - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w dół wzdłuż osi Y.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów, odpowiednio eksperci „a”, „b”, „c” oraz „d”. Wspólnie porządkują wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i opracowują, w jaki sposób nauczyć pozostałych członków początkowych (czteroosobowych) grup swojej części materiału.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wracają do swoich początkowych grup i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien opanować całość materiału (a+b+c+d).

  • Na zakończenie poszczególne grupy  wykonują ćwiczenia 1- 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  • Uczniowie jako zadanie domowe wykonują te ćwiczenia  7 -12

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Schemat interaktywny można wykorzystać jako narzędzie do powtórzenia tematu „Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi Y”.

Można też schemat interaktywny wykorzystać realizując tematy związane z określaniem wzoru funkcji.