Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Alabrudzińska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele nauczania - wymagania ogólne:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru(także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe( nie mniejsze) lub mniejsze( nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji( o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa funkcję za pomocą wzoru, tabeli, wykresu;
na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykres funkcji , , gdzie ;
odczytuje z wykresu własności funkcji (dziedzinę, miejsca zerowe, zbiór wartości, współrzędne punktu przecięcia wykresu z osią );
przekształca wzór danej funkcji zgodnie z poznanymi zasadami wynikającymi z przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi .
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa kierowana
jigsaw
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
celofan, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie wiadomości o funkcji - określają i rozpoznają wykres funkcji oraz określają podstawowe własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe).
Faza wstępna:
Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe (najlepiej w sposób losowy). Członek grupy otrzymuje literkę a, b, c lub d oraz swoją część materiału do opanowania, a grupa ma razem opanować całość materiału ( a+b+c+d). Gdy mamy liczbę, która po podzieleniu na cztery daje resztę, wówczas te osoby dorzucamy do innych grup, przydzielając tym osobom jedną z tych literek. Wówczas pewne literki będą w danej grupie zdublowane.
Osobom z literką a przydzielamy materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji w górę wzdłuż osi , mając podaną zależność , gdzie .
Osobom z literką b przydzielamy materiał dotyczący umiejętności przesuwania wykresu funkcji w dół wzdłuż osi , mając podaną zależność , gdzie .
Osobom z literką c przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w górę wzdłuż osi .
Osobom z literką d - przydzielamy materiał dotyczący umiejętności wyznaczania wzoru funkcji, której wykres przesuwamy w dół wzdłuż osi .
Faza realizacyjna:
Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów, odpowiednio eksperci „a”, „b”, „c” oraz „d”. Wspólnie porządkują wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i opracowują, w jaki sposób nauczyć pozostałych członków początkowych (czteroosobowych) grup swojej części materiału.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wracają do swoich początkowych grup i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien opanować całość materiału (a+b+c+d).
Na zakończenie poszczególne grupy wykonują ćwiczenia 1- 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie jako zadanie domowe wykonują te ćwiczenia 7 -12
Materiały pomocnicze:
Przesunięcie punktu w układzie współrzędnychPrzesunięcie punktu w układzie współrzędnych
Przesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnych
Przesunięcie wykresów funkcjiPrzesunięcie wykresów funkcji
Wskazówki metodyczne:
Schemat interaktywny można wykorzystać jako narzędzie do powtórzenia tematu „Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi ”.
Można też schemat interaktywny wykorzystać realizując tematy związane z określaniem wzoru funkcji.