Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Rodzaje koalicji partyjnych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy. Uczeń:

11) przedstawia mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych na przykładzie Republiki Francuskiej i Republiki Federalnej Niemiec; porównuje sytuację rządów mniejszościowych i większościowych ze względu na ich stabilność i możliwości działania.

Cele operacyjne:

  • wyjaśnia, czym jest koalicja i jaką rolę odgrywa w systemie politycznym;

  • charakteryzuje różne rodzaje koalicji partyjnych;

  • analizuje wady i zalety różnych typów koalicji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Zostają jednocześnie podzieleni na trzy grupy – każda z nich przygotowuje przed lekcją prezentację na temat tworzenia koalicji gabinetowych w trzech różnych krajach.

Faza wstępna:

1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Rodzaje koalicji partyjnych”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.

2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Pierwsza grupa uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat tworzenia koalicji rządowych w Izraelu. Jej podstawą są materiały znalezione w internecie. Może to być np. publikacja OSW (Karolina Zielińska, Izrael: „koalicja zmiany” i tworzenie nowego rządu*, osw.waw.pl).

2. Druga grupa uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat tworzenia koalicji rządowych w Belgii. Jej podstawą są materiały znalezione w internecie. Może to być publikacja PISM (Melchior Szczepanik, Belgia w poszukiwaniu stabilności politycznej, pism.pl).

3. Trzecia grupa uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat tworzenia koalicji rządowych w Hiszpanii. Jej podstawą są materiały znalezione w internecie. Może to być np. publikacja PISM (Maciej Pawłowski, Perspektywy utworzenia przez socjalistów rządu w Hiszpanii, pism.pl).

4. Każda z trzech grup zadaje dwóm pozostałym po jednym pytaniu dot. omówionego kraju. Przedstawiciele każdej z grup udzielają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel ocenia prezentacje, pytania oraz odpowiedzi na nie. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie poszukują w internecie odpowiedzi na zadane w trakcie zajęć pytania, na które odpowiadającym nie udało się udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi. Jeśli nie było takich przypadków, rozwiązują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Maciej Pawłowski, Perspektywy utworzenia przez socjalistów rządu w Hiszpanii, pism.pl.

Melchior Szczepanik, Belgia w poszukiwaniu stabilności politycznej, pism.pl.

Karolina Zielińska, Izrael: „koalicja zmiany” i tworzenie nowego rządu, osw.waw.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Gra interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.