Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Rodzaje koalicji partyjnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy. Uczeń:
11) przedstawia mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych na przykładzie Republiki Francuskiej i Republiki Federalnej Niemiec; porównuje sytuację rządów mniejszościowych i większościowych ze względu na ich stabilność i możliwości działania.
Cele operacyjne:
wyjaśnia, czym jest koalicja i jaką rolę odgrywa w systemie politycznym;
charakteryzuje różne rodzaje koalicji partyjnych;
analizuje wady i zalety różnych typów koalicji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Zostają jednocześnie podzieleni na trzy grupy – każda z nich przygotowuje przed lekcją prezentację na temat tworzenia koalicji gabinetowych w trzech różnych krajach.
Faza wstępna:
1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Rodzaje koalicji partyjnych”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Pierwsza grupa uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat tworzenia koalicji rządowych w Izraelu. Jej podstawą są materiały znalezione w internecie. Może to być np. publikacja OSW (Karolina Zielińska, Izrael: „koalicja zmiany” i tworzenie nowego rządu*, osw.waw.pl).
2. Druga grupa uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat tworzenia koalicji rządowych w Belgii. Jej podstawą są materiały znalezione w internecie. Może to być publikacja PISM (Melchior Szczepanik, Belgia w poszukiwaniu stabilności politycznej, pism.pl).
3. Trzecia grupa uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat tworzenia koalicji rządowych w Hiszpanii. Jej podstawą są materiały znalezione w internecie. Może to być np. publikacja PISM (Maciej Pawłowski, Perspektywy utworzenia przez socjalistów rządu w Hiszpanii, pism.pl).
4. Każda z trzech grup zadaje dwóm pozostałym po jednym pytaniu dot. omówionego kraju. Przedstawiciele każdej z grup udzielają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel ocenia prezentacje, pytania oraz odpowiedzi na nie. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie poszukują w internecie odpowiedzi na zadane w trakcie zajęć pytania, na które odpowiadającym nie udało się udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi. Jeśli nie było takich przypadków, rozwiązują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Maciej Pawłowski, Perspektywy utworzenia przez socjalistów rządu w Hiszpanii, pism.pl.
Melchior Szczepanik, Belgia w poszukiwaniu stabilności politycznej, pism.pl.
Karolina Zielińska, Izrael: „koalicja zmiany” i tworzenie nowego rządu, osw.waw.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Gra interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.